Mikä Moodle on?

Moodle on digitaalinen oppimisympäristö, jonka perusteet jokaisen opettajan ja opiskelijan on syytä hallita. Se on toimiva työkalu moneen tarkoitukseen: ryhmän, kurssin tai tutkinnonosan kotipesänä, verkkokurssialustana ja materiaalin jakamiseen.

Moodleen kirjautuminen

  • Kirjaudu Moodleen (moodle.tampere.fi) painamalla Kirjaudu tästä -nappia
  • Syötä wilma-tunnuksesi (wilma.tunnus@edu.tampere.fi) ja salasanasi

Opiskelija

Moodlen käyttö on helppoa! Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kursseilla opit perusasiat, ja tarvittaessa opettajasi neuvoo sinua. Opettajasta riippuen toimintatavat ja työtilojen ulkoasu saattaa hieman vaihdella.

Opiskelun edistymisen seuranta on hyödyllinen työkalu Moodlessa. Pyydä että opettajasi ottaa sen käyttöön. Tietokoneen lisäksi Moodle toimii myös mobiililaitteilla, mutta osaan tehtävistä tarvitset todennäköisesti tietokonetta.

Jos sinulla on kirjautumisessa haasteita, kannattaa katsoa ohjeet yleisimpien kirjautumisongelmien varalta.

Opettaja

Jos et ole vielä käyttänyt Moodlea ja koet aloittamisen haastavaksi, kannattaa ilmoittautua työpajaan tai tilata koulutusta. Kun perusasiat ovat selvillä, on Moodlen käytön harjoittelu helpompaa. Ainoa tapa oppia tehokas Moodlen käyttö on ryhtyä rohkeasti kokeilemaan sen ominaisuuksia ja hyödyntää sitä oikeasti opetuksessa. Pelkillä koulutuksilla on osaamista vaikea kerryttää.

Moodlen monet toiminnallisuudet ja lisäosat tekevät siitä monipuolisen oppimisympäristön. Kannattaa tutustua esimerkiksi näihin:

Moodle on ennen kaikkea opettajan työkalu (Teams sopii paremmin projektioppimiseen), mutta sinne voi upottaa vaikka Padlet-seinän opiskelijoiden yhteistä tuottamista varten. Keskustelualueen taitava käyttö vie myös oppimista verkossa uusille urille.

Perusohjeet

Ohjeita Moodlen käyttöön on netti pullollaan, joten niitä ei tälle sivustolle lähdetä sellaisenaan kopioimaan. Rautalankaohjeiden sijaan esittelemme Osaavassa Tredussa esimerkkejä hyvistä toimintatavoista. Muista, että voit aina liittyä toisen asteen digikehittäjien verkostoon Teamsissa ja esittää kysymyksiä siellä myös Moodlesta.

Moodle työtilat Tredun ilmeellä

Moodlen työtiloihin saa paljon lisää visuaalisuutta, kun lisää tausta- tai yläkuvan ja tiilet-työtilamuotoa käyttäessä lisää tiiliin taustakuvat. Lisäksi kurssin sisältöön voi halutessaan lisätä erilaisia kuvia tekstin tueksi.

Alta voit ladata erilaisia Tredun ilmeellä toteutettuja materiaaleja Moodle-työtilojesi visuaalisuuden parantamiseksi. Palveluun kirjaudutaan edu.tampere.fi-tunnuksilla.

Tredun visuaalinen ilme kannattaa ottaa käyttöön myös Powerpoint-esityksissä ja muussa värimaailmassa, fonteissa ja tyyleissä. Tredun Graafiset ohjeet löytyvät Tredun Taskusta ja materiaalipankista löydät esityksillesi pohjat ja logot. Taskuun kirjaudutaan tampere.fi-tunnuksilla.

Tredun hyödyllisiä Moodle-linkkejä

Moodlesta muualla

Osaavan Tredun Moodle-artikkelit

  • Moodle rikki? Ohjeet vikailmoituksen tekemiseen.

Moodlevinkki: Vikailmoituksen tekeminen

26.09.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Vikailmoituksen tekeminen

Onko Moodlessa jotain vialla? Katosiko kurssisi? Tukipyynnön käsittelyn nopeuttamiseksi kannattaa vikailmoitus tehdä heti mahdollisimman huolellisesti: Kuvaa ongelma mahdollisimman tarkasti. Kerro mahdollinen virheilmoitus. Liitä viestiisi linkki Moodle-työtilaasi, jossa ongelma esiintyi Ketä ongelma koskee? Sinua vai jotain toista henkilöä?  (lue lisää...)

  • Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

Opettaja: Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

12.09.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Opettaja: Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

Onko kollegallasi Moodlessa hyvä H5P-tehtävä, jonka haluaisit kopioida omalle kurssillesi? Vai löysitkö internetistä H5P-sisältöä, jota haluaisit tuoda Moodleen omaan työtilaasi? H5P-sisällön kopiointi on äärimmäisen helppoa teknisesti, mutta muista varmistaa, että sinulla on siihen lupa.  Miten (lue lisää...)

Moodlevinkki: Luo ryhmät

14.08.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Luo ryhmät

EDIT. Ohjetta päivitetty 31.7.2023 Moodle 4.1.-päivitystä koskevaksi. Yksi Moodle-vinkki, jonka kaikkien opettajien pitäisi tietää, se olisi ehdottomasti ryhmien luominen. Vaikka ryhmien luomisessa onkin oma vaivansa, viimeistään tehtävien arviointivaiheessa työn merkitys hahmottuu. Vastausten tarkistaminen ryhmittäin on (lue lisää...)

Moodlevinkki: Ota etenemisen seuranta käyttöön

09.08.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Ota etenemisen seuranta käyttöön

Opettaja: Käytätkö ruutuvihkoa tai exceliä opiskelijan Moodle-tehtävien seurantaan? Ota käyttöön suoritusten ja etenemisen seuranta Moodlen asetuksissa ja säästät merkittäväsi omaa aikaasi ja näet nopeasti yhdellä silmäyksellä opiskelijoiden etenemisen. Opiskelija: Tuntuuko, että Moodlessa on vaikea pysyä (lue lisää...)

Verkkokurssilta ideoita ja tukea verkkokurssin suunnitteluun ja ohjaukseen

21.06.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Verkkokurssilta ideoita ja tukea verkkokurssin suunnitteluun ja ohjaukseen

Aihepiiri oli mielenkiintoinen ja minulle uutta asiaa suurelta osalta. Kiinnostuin kovasti tästä kaikesta ja palaan materiaaleihin vielä myöhemmin. Ihania linkkejä ja linkinlinkkejä putkahti esiin. Tässä palautetta verkkokurssin suunnittelu ja ohjaus -kurssista, jota Tredun opettajat ovat opiskelleet (lue lisää...)

SOTEKAOS* Tredun tapaan on selkeä tutkintokokonaisuus Moodlessa

20.06.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa SOTEKAOS* Tredun tapaan on selkeä tutkintokokonaisuus Moodlessa

Pitkästä aikaa olen innostunut työstäni! Näin totesi eräs opettaja H5P-työpajassa toukokuun lopussa. Epäilemme että syynä ei ole niinkään inspiroiva Moodle, jännät ammattitaitovaatimukset tai H5P-aukkotehtävät vaan ideointi ja yhteistyö kollegojen kanssa. Uudet tutkinnot, uusi Moodle Tredussa (lue lisää...)