Mikä Moodle on?

Moodle on digitaalinen oppimisympäristö, joka toimii kurssien, ryhmien ja tutkinnonosien kotipesänä. Se sopii erinomaisesti materiaalien jakamiseen, verkkokurssien toteuttamiseen ja opiskelun seuraamiseen. Moodlen perusteet on hyvä hallita niin opettajana kuin opiskelijanakin.

Moodleen kirjautuminen

  • Kirjaudu Moodleen (moodle.tampere.fi) painamalla Kirjaudu tästä -nappia
  • Syötä wilma-tunnuksesi (wilma.tunnus@edu.tampere.fi) ja salasanasi

Opiskelija

Moodlen käyttö on helppoa, etenkin kun saat tukea opettajaltasi ja opit perusasiat esimerkiksi Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kursseilla. Muista, että Moodle toimii myös mobiililaitteilla, mutta osa tehtävistä sujuu parhaiten tietokoneella.

Haluatko seurata omaa edistymistäsi? Pyydä opettajaa ottamaan käyttöön Moodlen etenemisen seuranta: Opiskelun edistymisen seuranta on hyödyllinen työkalu Moodlessa.

Jos sinulla on kirjautumisessa haasteita, kannattaa katsoa ohjeet yleisimpien kirjautumisongelmien varalta.

Opettaja

Jos Moodle tuntuu uudelta ja jännittävältä, ei hätää – voit osallistua työpajoihin tai tilata koulutusta. Kun perusasiat ovat selvillä, on Moodlen käytön harjoittelu helpompaa. Moodlen monipuoliset työkalut, kuten ryhmien luominen, H5P-tehtävät ja visuaaliset komponentit, tekevät oppimisympäristöstä elävän ja innostavan. Muista: paras tapa oppia Moodlea on käyttää sitä oikeasti opetuksessa.

Moodlen monet toiminnallisuudet ja lisäosat tekevät siitä monipuolisen oppimisympäristön. Kannattaa tutustua esimerkiksi näihin:

Moodle on ennen kaikkea opettajan työkalu (Teams sopii paremmin projektioppimiseen), mutta sinne voi upottaa vaikka Padlet-seinän opiskelijoiden yhteistä tuottamista varten. Keskustelualueen taitava käyttö vie myös oppimista verkossa uusille urille.

Perusohjeet

Ohjeita Moodlen käyttöön on netti pullollaan, joten niitä ei tälle sivustolle lähdetä sellaisenaan kopioimaan. Rautalankaohjeiden sijaan esittelemme Osaavassa Tredussa esimerkkejä hyvistä toimintatavoista. Muista, että voit aina liittyä toisen asteen digikehittäjien verkostoon Teamsissa ja esittää kysymyksiä siellä myös Moodlesta.

Visuaalisuutta työtiloihin

Moodlen työtiloihin saa paljon lisää visuaalisuutta, kun lisää tausta- tai yläkuvan ja tiilet-työtilamuotoa käyttäessä lisää tiiliin taustakuvat. Lisäksi kurssin sisältöön voi halutessaan lisätä erilaisia kuvia tekstin tueksi. Muista myös hyödyntään tekstieditorin oppimisen komponetteja eli C4L-palikkaa: Visuaalisilla komponenteilla jäsennät tekstimassoja ja visualisoit Moodle-työtilaasi – Osaava Tredu

Voit myös ladata erilaisia Tredun ilmeellä toteutettuja materiaaleja Moodle-työtilojesi visuaalisuuden parantamiseksi. Palveluun kirjaudutaan edu.tampere.fi-tunnuksilla.

Tredun visuaalinen ilme kannattaa ottaa käyttöön myös Powerpoint-esityksissä ja muussa värimaailmassa, fonteissa ja tyyleissä. Tredun Taskusta Viestintä- ja markkinointipalveluiden sivuilta löytyy materiaalipankki, josta löytyvät mm. logot, graafisen ohjeistuksen ja ohjeet Powerpoint-pohjien käyttöön ottamiseen. Taskuun kirjaudutaan tampere.fi-tunnuksilla.

Tredun hyödyllisiä Moodle-linkkejä

Moodlesta muualla

Osaavan Tredun Moodle-artikkelit

  • H5P-monivalintatehtävä ja sen asetukset.

H5P-monivalintatehtävä on helppokäyttöinen työkalu Moodlessa

12.11.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa H5P-monivalintatehtävä on helppokäyttöinen työkalu Moodlessa

Oletko jo testannut H5P-tehtäviä Moodlessa? Monivalintatehtävä on yksi käyttökelpoisista työkaluista. Toki Moodlessa on monivalintatentin pystynyt tekemään aiemminkin, mutta H5P:n avulla se on ehkä hieman suoraviivaisempaa. Miinuksena voidaan pitää sitä, että kysymyksiä ei arvota kysymyspankista, joten (lue lisää...)

  • Moodlen päivitys: Mitä uutta?

Moodlevinkki: päivitys uusimpaan versioon syyslomalla

12.10.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: päivitys uusimpaan versioon syyslomalla

Syysloman aikana Moodle päivitetään uusimpaan versioonsa. Luvassa on parannuksia tietoturvaan, mutta nämä muutokset eivät tavalliselle käyttäjälle näy.  Mediamaisterin sivuilla voit käydä katsomassa tarkemmin mitä uusia ominaisuuksia on tarjolla. Esimerkiksi äänen ja kuvan tallentaminen suoraan Atto-tekstieditorilla (lue lisää...)

  • Moodle rikki? Ohjeet vikailmoituksen tekemiseen.

Moodlevinkki: Vikailmoituksen tekeminen

26.09.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Vikailmoituksen tekeminen

Onko Moodlessa jotain vialla? Katosiko kurssisi? Tukipyynnön käsittelyn nopeuttamiseksi kannattaa vikailmoitus tehdä heti mahdollisimman huolellisesti: Kuvaa ongelma mahdollisimman tarkasti. Kerro mahdollinen virheilmoitus. Liitä viestiisi linkki Moodle-työtilaasi, jossa ongelma esiintyi Ketä ongelma koskee? Sinua vai jotain toista henkilöä?  (lue lisää...)

  • Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

Opettaja: Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

12.09.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Opettaja: Kopioi H5P-tehtäviä Moodlessa

Onko kollegallasi Moodlessa hyvä H5P-tehtävä, jonka haluaisit kopioida omalle kurssillesi? Vai löysitkö internetistä H5P-sisältöä, jota haluaisit tuoda Moodleen omaan työtilaasi? H5P-sisällön kopiointi on äärimmäisen helppoa teknisesti, mutta muista varmistaa, että sinulla on siihen lupa.  Miten (lue lisää...)

Moodlevinkki: Luo ryhmät

14.08.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Luo ryhmät

EDIT. Ohjetta päivitetty 31.7.2023 Moodle 4.1.-päivitystä koskevaksi. Yksi Moodle-vinkki, jonka kaikkien opettajien pitäisi tietää, se olisi ehdottomasti ryhmien luominen. Vaikka ryhmien luomisessa onkin oma vaivansa, viimeistään tehtävien arviointivaiheessa työn merkitys hahmottuu. Vastausten tarkistaminen ryhmittäin on (lue lisää...)

Moodlevinkki: Ota etenemisen seuranta käyttöön

09.08.2018|Kommentit pois päältä artikkelissa Moodlevinkki: Ota etenemisen seuranta käyttöön

Opettaja: Käytätkö ruutuvihkoa tai exceliä opiskelijan Moodle-tehtävien seurantaan? Ota käyttöön suoritusten ja etenemisen seuranta Moodlen asetuksissa ja säästät merkittäväsi omaa aikaasi ja näet nopeasti yhdellä silmäyksellä opiskelijoiden etenemisen. Opiskelija: Tuntuuko, että Moodlessa on vaikea pysyä (lue lisää...)