Tredussa ja Tampereen kaupungin lukioissa tekoälyä saa käyttää. Koulutusorganisaatiot rohkaisevat koko henkilöstöä tekoälyn käyttöön ja pohtimaan sen hyödyntämistä eri tilanteissa. Opettajat ovat tärkeässä roolissa työelämätaitojen opettamisessa ja valmistamassa opiskelijoita tulevaisuuden yhteiskuntaan, jossa tekoälyä käytetään laajasti. Tekoälyn ymmärrys ja soveltaminen on työelämään ja jatko-opintoihin siirryttäessä kilpailuetu.
Tekoälyn käyttö opetuksessa
Tekoäly on ennen kaikkea tukiäly. Se vastaa kyllä tehtäviinkin yleisellä tasolla mutta ennen kaikkea sen suurin hyöty löytyy suunnittelun apuna toimimisesta, tehokkaasta tiedon analysoinnista ja eri näkökulmien huomioimisesta.
Tekoäly tukee opettajaa työssään monin tavoin. Toimivia todettuja tapoja hyödyntää tekoälyä ovat mm.
- opetuksen ja oppimateriaalin suunnittelu
- eriyttäminen
- tekstien ja puheen kääntäminen tekijänoikeudet huomioiden
- määritelmien ja käsitteiden analysointi ja pilkkominen osa-alueisiin
- kuvien luominen
Opettajan tulee tuntea tekoälyn käytön periaatteet, haitat ja hyödyt ja ohjata näitä opiskelijoilleen. Lisäksi oikean ja hyödyllisen käytön lisäksi on opetettava mahdollisen kielletyn käytön rajat. Tärkeää on rohkaista opiskelijoita käyttämään ja tutustumaan tekoälyyn jo koulutuksen aikana ohjatusti ja turvallisesti.
Henkilöstöllä on käytettävissä tekoälypalveluja, esimerkiksi Adobe tai Microsoft Copilot ja niihin kirjaudutaan @edu.tampere.fi -tunnuksella. HUOM! Tredun ja lukioiden tai Tampereen kaupungin Microsoft 365-tunnuksia ei saa käyttää tilin luomiseen muihin tekoälysovelluksiin ja -palveluihin. Tredun ja lukioiden tarjoamat tekoälypalvelut, joissa voit käyttää organisaation tunnuksia, päivittyvät Osaava Tredun sivuille.
Uusia tekoälyratkaisuja suunniteltaessa ja hankittaessa on oltava hyvissä ajoin yhteydessä Tredun ICT-päällikköön ja tietosuojasta vastaavaan suunnittelupäällikköön. Osaan palveluista liittyy käyttö- ja lisenssiehtoja sekä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä asioita, jotka pitää arvioida ennen käyttöönottoa.
Tekoäly opiskelussa
Opiskelija voi hyödyntää tekoälyä osana opiskeluaan opettajan sallimissa rajoissa. Parhaimmillaan opiskelija pääsee esimerkiksi pallottelemaan ideoitaan, saamaan apua esseen rakenteen miettimiseen tai luovan tehtävän aloittamiseen. Tekoäly voi auttaa myös tutkimuskysymysten muodostamisessa tai tehtävänannon ymmärtämisessä. Opiskelija ei voi kuitenkaan esittää tekoälyn tuottamaa vastausta tai tuotosta omanaan. Jos tekoälyn käyttö on sallittu tehtävän teossa, opiskelijan täytyy kertoa miten ja missä kohtaa vastausta hän on käyttänyt tekoälyä. Tekoälyn käyttöön viitataan opettajan ohjeistamien viittauskäytäntöjen mukaan.
Yleinen ohje tekoälyn käytön viittaamiseen voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
Microsoft Copilot. Käytetty esseen suunnittelutyöhön. Kehotteet ”Mistä eri näkökulmista voisin tarkastella hyvinvointivaltion ongelmia?” ja ”Millainen on hyvä yhteiskuntaopin esseen rakenne?”. ChatGPT4. Viitattu 17.6.2024. Saatavissa https://copilot.microsoft.com/.
Jos opiskelija toimii vilpillisesti ja hyödyntää tekoälyä tehtävässä, jossa se ei ole sallittua tai opiskelija ei kerro tekoälyn käytöstä ohjeiden mukaisesti, noudatetaan oppilaitoksen kurinpitokäytäntöjä.
HUOM! Tällä hetkellä opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta käyttää suojattua versiota Microsoft Copilotista. Tavallinen kuluttajaversio on kuitenkin käytettävissä ilman kirjautumista.
Ajankohtaista:
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi. Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa — lainsäädäntö ja suositukset -nimisenä julkaistava kokonaisuus kytkeytyy hallitusohjelmassa olevaan peruskoulun tulevaisuustyöhön sekä digitaalisten perustaitojen edistämiseen osana Suomen digitaalisen kompassin toimeenpanoa.
Tukimateriaalin tavoitteena on kasvattaa tekoälyyn liittyvää ymmärrystä sekä tukea tekoälyn vastuullista ja turvallista käyttöä opetuksessa ja oppimisessa.
Lue lisää: Tekoäly koulutuksessa — lainsäädäntö ja suositukset -tukimateriaali lausunnoille vaiheittain (avautuu uuteen välilehteen)
Tampereen toisen asteen koulutuksen tekoälysuosituksia päivitetään em. suositusten pohjalta.
Huomioi tämä tekoälyn käytössä
HUOM! Tekoälylle esitetyissä kysymyksissä ja pyynnöissä ei saa koskaan käyttää:
- Omia henkilötietoja (nimi, yhteystiedot, syntymäaika…)
- Toisten henkilökohtaisia tietoja
- Muita tietosuojan alaisia tietoja, kuten terveystietoja, opintorekisterin tietoja jne.
- Materiaalia, johon käyttäjällä ei ole tekijänoikeutta, esim. kustantajien oppimateriaaleja
Tekoälylle esitetyt pyynnöt voivat tallentua käytettyyn sovellukseen ja tietojen jatkokäytöstä ei ole varmuutta, niitä voi olla hyvin hankala tai mahdotonta poistaa käytetystä palvelusta. Esimerkkeinä mainittakoon Open AI-yrityksen kuluttajille suunnatut versiot Chat-GPT-tuotteistaan ja Microsoft Copilotin kuluttajaversio, joissa käyttäjän antamia tietoja tai dokumentteja saatetaan käyttää esimerkiksi palvelun kehittämiseen tai palvelua tuottavan yrityksen muihin omiin käyttötarkoituksiin. Tallennetut tiedot voivat sijaita EU-ETA-alueen ulkopuolella eikä niissä välttämättä noudateta EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR).
Tredua koskee myös Tampereen kaupungin tietoturva- ja tietosuojaohjeistus.
Linkkejä sovelluksiin joissa voit hyödyntää tekoälyä
Lue myös:
TOKI-verkkokirjaston Lähdekritiikki ja tekijänoikeus-sivu (avautuu uuteen välilehteen)
Tietosuojavaltuutetun toimisto: Mikä on henkilötieto? (avautuu uuteen välilehteen)
Tampereen kaupungin tekoälysivu Taskussa (kirjautuminen tampere.fi-tunnuksilla, avautuu uuteen välilehteen)
Muuta tutkittavaa:
Tekoäly oppimisen tukena – julkinen Facebook-sivu
Tekoäly opetuksessa -linkkivinkkejä – Matleena Laakson Padlet-seinä
Esa Riutta – WebOpettaja – paljon videoita tekoälysovelluksista
Osaava Tredun tekoäly-artikkelit
Tekoälyn kanssa työskentelyä opiskelijoiden kanssa – Copilot ja Thinglink
Miten ihmeessä tätä tekoälyä nyt voisi sitten opiskelijoiden kanssa hyödyntää? Tätä kysymystä olen keväällä paljon miettinyt niin itsekseni, kuin opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoilla on tällä hetkellä mahdollista käyttää Copilotin ainoastaan kuluttajaversiota, mutta opettajilla on käytössään yritysversio. (lue lisää...)
Dall-E:lla kuvia Thinglinkiin
Tekoälyä integroidaan koko ajan enemmän eri sovelluksiin ja sen käyttö helpottuu. Aikaisemmin Thinglinkissä on ollut mahdollista tehdä 360-kuvia Skyboxin avulla ja nyt perinteisempiä 2D-kuvia voi tehdä nopeasti Dall-E:lla. Voit kirjoittaa kehotteet eli promptit suomeksi, joko (lue lisää...)
Microsoft Innovative Educator Expert-haku alkaa!
Microsoftin Innovative Educator (MIE)-ohjelman haku on auki 15.5. – 17.6.2024. Hae mukaan ohjelmaan ja hanki osaamista itsellesi ja tiimillesi. MIE-ohjelma tarjoaa opettajille mahdollisuuden kehittää taitojaan ja osaamistaan Microsoftin työkalujen, kuten Copilotin, Microsoft 365:n, OneNote:n, Teamsin (lue lisää...)
Skyboxilla 360-kuvia Thinglinkiin
Tekoäly puhuttaa, pelottaa ja innostaa. Todellisuudessa tekoäly on vain koodia, jota jo nyt hyödynnetään eri sovellusten sisällä helpottamaan mahdollisesti omaa työskentelyä. Thinglinkissä pystyy luomaan tekoälyllä esimerkiksi 360-asteen kuvia todella helposti Skybox AI:n avulla. Kun olet (lue lisää...)
DALL-E 3 käytössä myös Bing Chat Enterprisessa
DALL-E on OpenAi -tekoälypalvelun julkaisema kielimalli, jolla voit tuottaa tekstistä kuvia. Se perustuu GPT-3-malliin. DALL-E 3 on nyt myös käytettävissä Bingin Chat Enterprisessa. Kirjaudu siis Bingin Chat Enterpriseen edu.tampere.fi-tunnuksillasi ja luo kuvia opetukseesi! Kuvia saat (lue lisää...)
Adobe Expressissä voit hyödyntää myös tekoälyä
Adobe Express päivittyi kesän aikana ja myös siellä voit hyödyntää tekoälyä. Adobe Expressiin on lisätty Adoben Fireflyn ominaisuuksia. Expressiin tuli myös paljon uusia ja monipuolisia ominaisuuksia lisää muista Adoben ohjelmista. Jos siis tarvitset helppokäyttöistä mutta (lue lisää...)