Jos allekirjoittaneen pitäisi valita yksi Moodle-vinkki, jonka kaikkien opettajien pitäisi tietää, se olisi ehdottomasti ryhmien luominen. Niinpä olen koulutuksissakin tätä jankannut ehkä jopa kyllästymiseen asti. Vaikka ryhmien luomisessa onkin oma vaivansa, viimeistään tehtävien arviointivaiheessa työn merkitys hahmottuu. Vastausten tarkistaminen ryhmittäin on huomattavan paljon helpompaa, kuin tilanteessa jossa jopa satoja opiskelijoita on yhdessä pötkössä. Kun laittaa opiskelijat liittymään kurssille ryhmäavaimella, ei tarvitse itse tehdä siirtoja oikeisiin ryhmiin, vaan opiskelijat päätyvät oikean ryhmän jäseniksi suoraan.
Miten ryhmät luodaan Moodlessa?
Ryhmien käyttöönotto ei ole vaikeaa, mutta tarkkana siinä saa olla. Seuraavat vaiheet kannattaa käydä tarkistamassa ennen ryhmien luontia.
- Tarkista kurssin asetuksista, että sinulla on ryhmät käytössä (joko erilliset tai näkyvät ryhmät)
- Varmista, että sinulla on käytössä kurssiavain (tätä ei kuitenkaan kerrota opiskelijoille)
Varsinaiset ryhmät luodaan seuraavasti:
- Klikkaa vasemmasta yläkulmasta ”hampurilaisvalikko” auki ja paina Osallistujat-painiketta
- Klikkaa hammasrattaan kuvaa ja paina Ryhmät
- Luo ryhmä -painikkeesta saat luotua uuden ryhmän
- Nimeä ryhmä ja määritä ryhmäavain
- Kerro ryhmäavain opiskelijalle ja sillä kirjautumalla hän päätyy ryhmän jäseneksi suoraan.

Ryhmän luominen
Lisää ohjeita: