Top 3 Moodle-vinkit opettajan työtä helpottamaan

by Ville Palkinen

Tässä artikkelissa esitellään kolme vinkkiä Moodlen käyttöön, joista jokaisen opettajan on syytä olla tietoinen. Parhaimmillaan nämä säästävät aikaa ja hermoja merkittävästi.

Jos ryhmien luominen, etenemisen seuranta ja opiskelijoiden kutsuminen ryhmään on tuttua, voit lopettaa lukemisen tähän.

1. Luo ryhmät

Moodlessa kannattaa luoda ryhmät jokaiseen työtilaan, jossa on enemmäin kuin yksi ryhmä opiskelijoita. Vaikka ryhmien luominen viekin hieman aikaa, tulee tämä aika moninkertaisena takaisin esimerkiksi tehtäviä tarkistettaessa. On huomattavan paljon miellyttävämpää tarkistella vain yhden ryhmän suorituksia, kuin etsiä oikeaa opiskelijaa kymmenien tai jopa satojen opiskelijoiden joukosta.

Lue lisää: Moodlevinkki: Luo ryhmät (linkki avautuu samassa välilehdessä)

2. Ota etenemisen seuranta käyttöön

Etenemisen seuranta on näppärä työkalu, jolla näet yhdellä silmäyksellä opiskelijoiden etenemisen tilanteen. Tämä toki vaatii sen, että tehtävät ja muut aktiviteetit on määritelty Moodlessa oikein ja otettu mukaan etenemisen seurantaan. Myös opiskelija hyötyy tästä, sillä hänkin näkee miten kurssin suoritukset etenevät ja mitkä tehtävät vielä puuttuvat.

Lue lisää: Moodlevinkki: Ota etenemisen seuranta käyttöön (linkki avautuu samassa välilehdessä)

3. Pistä opiskelijat liittymään ryhmiin omatoimisesti

Opiskelijoiden lisääminen Moodle-työtilaan käsipelillä on melko työlästä. Lisäksi ongelmaksi saattaa uusien opiskelijoiden kohdalla tulla se, että tunnus muodostuu vasta ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijaa ei löydy Moodlesta ennen kuin hän on siellä käynyt edes kerran.

Opiskelijalle kannattaakin lähettää linkki työtilaan ja ryhmäavain ja pyytää häntä liittymään kurssille itse. Tueksi voi liittää ohjeet Moodleen kirjautumiseen.

Lue lisää: Moodleen kirjautuminen tapahtuu nykyään Microsoftin tunnuksilla (linkki avautuu samassa välilehdessä)

Lue myös