Miten ihmeessä tätä tekoälyä nyt voisi sitten opiskelijoiden kanssa hyödyntää? Tätä kysymystä olen keväällä paljon miettinyt niin itsekseni, kuin opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijoilla on tällä hetkellä mahdollista käyttää Copilotin ainoastaan kuluttajaversiota, mutta opettajilla on käytössään yritysversio. Itse olen hyödyntänyt Copilottia ryhmätöiden tekemisessä aiheissa mistä he osaavat jo itse vähän arvioida tiedon oikeellisuutta. Copilotin paras ominaisuus on mielestäni se, että lähteet tulevat näkyville. Lähteiden avulla opiskelijoiden ja opettajien on hyvä päästä arvioimaan tekstiä ja sen luotettavuutta. Copilotin avulla voidaan myös hyvin luoda aiheeseen liittyviä tarinoita tai tapausesimerkkejä. Oppilaat ovat ottaneet hyvin Copilotin vastaan ja ymmärtävät luotettavuusongelmat. Tästä tulee kuitenkin koko ajan opettajan muistuttaa, ettemme huumaannu liikaa algoritmien hallusinointiin.

Tässä yksi esimerkki opiskelijoiden ryhmätyöstä, jonka tehtävänanto oli seuraavanlainen: 

  1. Mietitään ja piirretään ensiksi tussitaululle hahmot (4 hahmoa/4 ryhmää), joiden kautta teoriaa aletaan käsitellä. 
  2. Jokainen ryhmä valitsee itselleen hahmon
  3. Ryhmälle annetaan käsiteltävä aihe ja tässä esimerkissä aiheena oli: ”Alkoholismi” 
  4. Mieti hahmolle tarina ja mieti tarkemmin miltä hän näyttää. Tarinassa ja kuvan tekemissä pitää hyödyntää Copilottia ja harjoitella oikeiden ”promptien” tekemistä. Tallenna kuva
  5. Etsi seuraaviin kysymyksiin vastaus. Hyödynnä Copilottia ja mieti onko lähde luotettava. Vertaa lähteen ja vastauksen oikeellisuutta. Tarkista vastaus ja muuta sitä jos esimerkiksi Käypä hoito -suosituksessa sanotaan toisin. 
  6. Miten tämä häiriö kehittyy? 
  7. Mitä lainsäädäntöä tähän häiriöön liittyy? 
  8. Mitä palveluita ja apua Tampereelta tähän saa? 
  9. Miten tätä häiriötä hoidetaan? 
  10. Kun vastaukset on mietitty niin miten tarina päättyy? Hyödynnä tässä Copilottia ja saatuja tietoja 
  11. Tee esitys Thinglinkiin ja jaa se muille opiskelijoille ja opettajalle. 

Opiskelijoiden yllättyivät, kuinka helppoa tekoälyn hyödyntäminen lopulta oli ja ymmärsivät myös itsekin lähteiden tarkistamisen tärkeyden. Opiskelijoiden mielestä tekoälyn hyödyntäminen ryhmätöissä tuo mukanaan hauskuutta mutta myös ymmärrystä lähdekriittisyydestä. Tulen jatkossakin hyödyntämään Copilottia opetuksessa.