Ensimmäinen kokonainen lukuvuosi eTredun toimintaa alkaa olla loppusuoralla, joten on aika vetää yhteen tärkeimmät saavutukset ja saadut opit.
Kysyimme henkilökunnalta palautetta toiminnastamme ja erityisesti tarjoamistamme koulutuksista. Vaikka vastausprosentti ei järin suuri ollutkaan, on selvää että vastanneet opettajat arvostavat koulutuksiamme ja erityisesti saamaansa henkilökohtaista tukea Tredun digitaalisten työvälineiden pedagogisesti mielekkäässä käytössä.
Koulutustarjonnan kattavuutta kyselyssä kiiteltiin ja muistutettiin siitä, että perustyövälineiden käyttökoulutusten tarve on jatkuvaa. Myös kiinnostusta osaamisen syventämiseen vaikkapa Moodlen ja Teamsin käytössä esiintyi.
Nopeaa henkilökohtaista tukea useampikin opettaja piti tärkeänä. Teams on osaltaan mahdollistanut tuen nopeuden, sillä chatissa on helppo heittää kysymys esimerkiksi verkkopedagogille ja tarvittaessa voidaan jatkaa siitä suoraan puhelulla ja ruudunjaolla. Usein ongelma ratkeaa jo chatissa.
Jo mainittujen Moodle- ja Teams-koulutusten lisäksi meiltä voi tilata koulutuksia tai työpajoja esimerkiksi mielekkään verkkokurssin rakentamiseen, opiskelijoiden aktivoimiseen etäopetuksissa ja drone- sekä 360-kuvausta. Kuvauspalvelu säästää opettajien työaikaa, sillä kaikkien ei tarvitse opetella kuvausta itse, mikäli tarve on vain saada laadukasta kuvamateriaalia opetuksen tueksi. 360-kuvien ja Thinglinkin avulla on toteutettu esimerkiksi Tredun työpaikkatori (linkki avautuu samassa ikkunassa).
Oppimisympäristöjen kehittäminen on tärkeä osa eTredun toimintaa
eTredu on osa Tredun Kehittäminen ja innovaatiotoiminta -yksikköä, joten luonnollisesti myös nykyisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja uusien työvälineiden kartoittaminen on tärkeä osa toimintaamme.
Erityisesti virtuaalitodellisuuden ja laajennetun todellisuuden saralla on saatu paljon aikaan. Esimerkkinä voidaan mainita Virtual Dawnin kanssa tehty varastosimulaatio ja Hololensien-kokeilut eri alojen kanssa. Jälkimmäisistä olemme kertomassa myös syksyn 2022 ITK-konferensissa: Ai mitkä Hololensit? Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen ammattiin opiskeltaessa | ITK-Konferenssi (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Verkkokurssien kehittämiseen olemme laatineet Verkko-opetuksen oppaan, joka löytyy myös täältä Osaavasta Tredusta. Oppaaseen on tulossa myös tsekkilista verkkokurssien tekijöille, jotta Tredu voisi edetä kohti laadukkaampia verkkototeutuksia. Tästä tulee lisää tietoa syksyllä.
Myös saavutettavuuden eteen on vuoden aikana tehty töitä. Digipalvelulain mukana tulleen saavutettavuusvaatimukset ovat aiheuttaneet opetushenkilöstölle päänvaivaa, kun myös opetusmateriaalin tulee olla verkossa saavutettavaa. eTredu onkin kouluttanut opettajatiimejä ja levittänyt tietoisuutta asiasta. Myös erilaisia työpajoja saavutettavan opetusmateriaalin tekemiseksi on järjestetty. Ohjeita saavutettavan materiaalin tekemiseen löytyy myös Osaavan Tredun Saavutettavuus-kategoriasta.
Yhteistyö ja avunanto yli organisaatiorajojen
Tavoitteenamme on kertoa avoimesti työstämme täällä Osaavassa Tredussa sekä muilla foorumeilla. Erityisen hedelmällisiä ovat olleet keskustelut muiden ammattiopistojen digikehittäjien kanssa. Näistä keskusteluista oppii paljon, sillä samanlaisten haasteiden kanssa painimme eri puolilla Suomea.
Kansaivälisessä Ditravet-projektissa on vahva eTredu-edustus. Maasta riippumatta etäopetuksen ja digitalisaation haasteet tuntuvat olevan varsin yhteneväisiä.
Myös tärkeimpien yrityskumppaniemme eli Microsoftin ja Mediamaisterin kanssa yhteistyö on ollut tiivistä. Lisäksi olemme ottaneet ensiaskeleet korkeakouluyhteistyössä virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseksi.
eTredun tulevaisuudensuunnitelmat
eTredun toiminta jatkuu syksyllä entiseen malliin. Esimerkiksi uusien opettajien koulutukset ovat jo kalenterissa. Edelleenkin toiveita ja ideoita kannattaa esittää, sillä olemme täällä ensisijaisesti tukemassa opettajia.
Toivottavasti aikaa on myös opetusanimaatioiden tekemiseen. Kertauksena vielä Etredunymouksen ja Drönemasterin musiikkivideo: