Ryhmien käytön hallitseminen on hyvä taito yhteisissä Moodle-työtiloissa. Kun eri opiskelijaryhmät käyttävät samaa työtilaa tietyn sisällön oppimiseen niin jokaiselle opiskelijaryhmälle ei tarvitse luoda omaa työtilaa. Tämä vähentää sekä opettajalta että opiskelijalta työtilojen määrää Moodlessa.
Seuraavaksi linkki muutamaan ohjeeseen, jotta ryhmien käytön perusasiat ovat hallussa:
- Näin saat ryhmät käyttöön omassa työtilassasi: Moodlevinkki: Luo ryhmät – Osaava Tredu
- Näin lisäät opiskelijan suoraan valmiiseen ryhmään: Opiskelijat kannattaa kutsua Moodleen linkin ja ryhmäavaimen avulla – Osaava Tredu
Ryhmät kannattaa nimetä sekä ryhmätunnuksen että opettajan mukaan. Esimerkkinä alla olevassa kuvassa yhteiskunnallisten aineiden opettajien yhteisen työtilan ryhmäjakoa (suluissa opiskelijoiden määrä ryhmässä):
Jos ryhmä tai ryhmäavain on vahingossa luotu virheellisesti, niitä voi muokata ryhmien asetuksista ja ryhmän voi aina tarvittaessa poistaa turvallisesti ilman että se vaikuttaa opiskelijoiden suorituksiin. Ryhmät ovat vain tapa jakaa opiskelijat pienempiin osiin, eikä ryhmiin kajoaminen vaikuta opiskelijoiden aktiviteettien palautuksiin.
Aktiviteettien suoritusten tarkastelu ryhmäkohtaisesti
Moodle-työtilassa käyttäjät on jaettuna aina seuraaviin rooleihin:
- Opiskelija: käyttäjä voi tehdä palautuksia aktiviteetteihin ja tarkastella näkyviin laitettuja aineistoja, mutta ei muuta.
- Opettaja: voi muokata työtilaa ja arvioida palautuksia, suurimmat työtilakohtaiset oikeudet.
- Opettaja ilman muokkausoikeutta: kuin Opettaja, mutta ei pääsyä työtilan aktiviteettien ja aineistojen asetuksiin. Sopii erityisen hyvin sijaiselle, joka arvioi opiskelijapalautuksia mutta ei rakenna kurssialuetta.
Kun kurssialueella on useampi ryhmä käytössä, Opettaja-rooleissa olevat voivat tarkastella ryhmien toimintaa työtilassa Osallistujat-sivulta:
ja aktiviteettien suorittamista Edistymisen seuranta -lohkosta:
Näin opettaja voi rajata näkyviin vain tietyn ryhmän opiskelijat, jolloin väärien opiskelijoiden arvioimisen voi välttää. Myös aktiviteettien palautuksia voi arvioida ryhmätasoisesti:
Ryhmien käyttö erityisesti suurilla kursseilla helpottaa opettajan työtä kun hän näkee oman ryhmänsä tulokset suoraan ilman että hän kahlaa opiskelijoita yksittäin.
Teksti: Atte Vallinen, yhteiskunnalliste aineiden tuntiopettaja