Aihepiiri oli mielenkiintoinen ja minulle uutta asiaa suurelta osalta. Kiinnostuin kovasti tästä kaikesta ja palaan materiaaleihin vielä myöhemmin. Ihania linkkejä ja linkinlinkkejä putkahti esiin.

Tässä palautetta verkkokurssin suunnittelu ja ohjaus -kurssista, jota Tredun opettajat ovat opiskelleet kevään 2018 aikana. Kurssi on tarjolla Moodlessa non-stoppina, käy tutustumassa! 

Verkkokurssi tarjoaa ideoita, menetelmiä ja työkaluja erityisesti itseopiskeltavan nonstop-verkkokurssin suunnitteluun ja ohjaukseen. Tavoitteena on työstää yhdessä ohjausmenetelmiä, jotka tukevat opiskelijan aktiivista opiskelua verkossa.

Kurssi on suunniteltu opiskeltavaksi 6-12 tunnissa itselle sopivaan aikaan. Ohjausta ja vertaistukea on tarjolla taas elokuusta alkaen. Suurin osa tehtävistä on keskusteluja, jotta oppisimme mahdollisimman paljon toisiltamme. Jotkin tehtävät taas ovat vain virikkeenä omalle ajattelullesi.

Kurssi sisältää kuusi teemaa pohdittavaksi, kokeiltavaksi ja reflektoitavaksi:

  1. Kurssin suunnittelu
  2. Verkko-opettajan roolit
  3. Vuorovaikutus ja läsnäolo
  4. Ohjaus kurssin aikana
  5. Toimivat sisällöt
  6. Arviointi

Kurssi perustuu Anne Ronkaan ja Kaisa Honkosen materiaaliin Verkkokurssin ohjaus sekä Tredun Pyton-verkkokurssien muotoiluprojektiin (Tuuli Kurkipää ja Ville Palkinen). Muuta aineistoa ovat mm. autenttiset verkkokurssipalautteet.

Mikä edisti oppimistasi kurssilla?

Opettajat kommentoivat kurssia ja sen sisältöjä ja kertoivat myös omia vinkkejään opiskeluun.

  • Riittävän helppo kurssi, mutta kuitenkin haasteita…
  • Entä jos ei edistänyt? Sain tukea siihen että Moodle ei ole edelleenkään toimiva ratkaisu toteuttaa verkkokurssia omissa opintokokonaisuuksissa.
  • Materiaalia oli riittävästi tarjolla.
  • Oma motivaatio.
  • Kurssin selkeä ja looginen rakenne.
  • Kurssille ilmoittautuessani selasin nopeasti läpi rakennetta ja mietin vähän asioita. Se kantoi hedelmää siinä vaiheessa kun aloin miettiä näitä tarkemmin ja vastailla kysymyksiin. Oli joku käsitys mitä kurssi sisältää.
  • Kurssi oli mukavasti rakennettu ja sitä oli suhteellisen helppo seurata.  Tätä materiaalia on paljon sulateltavaksi ja niihin vielä palaan. Meinaan myös käydä tutkimassa mm tarkemmin 15 ilmaiseen yhteisöllisen verkkotyöskentelyn työkalujen tarjoajan sivuja. Entuudestaan en tunne niistä kuin muutaman.
  • Aikaisemmin en oikein osannut ajatella, mistä tässä aiheessa edes lähtisi liikkeelle. Nyt on jonkinasteinen kokonaiskuva.
  • Aihepiiri oli mielenkiintoinen ja minulle uutta asiaa suurelta osalta. Kiinnostuin kovasti tästä kaikesta ja palaan materiaaleihin vielä myöhemmin. Olen värkännyt itselleni mind mappejakin, kun se on minun tapani painaa asioita mieleen. Täytyy kokeilla niiden tekemistä vielä verkkotyökaluilla.
  • Ihania linkkejä ja linkinlinkkejä putkahti esiin.
  • Kurssilla oli paljon uusia työkaluja joiden käyttämistä olisi kiva oppia, jotkut olivatkin ”tuttuja” (mutta niiden käyttäminen vaatii veilä harjoitusta)
  • Itsenäinen työskentely sopivaan aikaan joustavasti.

Moni oli opiskeluut verkossa aiemminkin ja lähes kaikki osallistujat aikovat jatkossakin opiskella verkkokursseilla ja suosittelevat niitä ”kaikille”, tai vähän tarkemmin rajattuna

  • kaikille niille, joilla ei ole aikaa istua luennoilla
  • humanisteille, en insinööreille
  • motivoituneille ja itsenäiseen työskentelyyn pystyville opiskelijoille sekä niille, jotka haluavat suorittaa opintoja joustavasti ajan ja paikan suhteen.
  • kaikille, jotka haluavat oppia jotain uutta
  • motivoituneille, nopeaa etenemistä haluaville, joustavia opiskeluaikoja kaipaaville henkilöille.

Sopii siis varmasti sinullekin – tee testi!

Tällä pienellä testillä saat selville millainen verkko-opiskelija olet. Tulokset eivät ole tieteellisesti todistettuja, mutta jonkinlaista ajattelemisen aihetta ne saattavat tarjota.  Testin on laatinut Ville Palkinen, cc-by-sa.