Haluamme kehittää digipalvelujamme, mutta millaiseksi? Tietenkin parastamme ideoita kumppaneilta tai kilpailijoilta, mutta vielä parempi on kysyä asiakkaalta.

Sitä varten järjestimme talven aikana useita työpajoja, joista kolmannessa esittelimme aiemmista koottua digipajan ideaa ja toimintamalleja: Tällainen palvelu olisi, mitä tulee mieleen?

Työpajaan osallistui yksi media-alan opiskelijaryhmä ja käsi- ja taideteollisuusalan opettajatiimi sekä muutamia opettajia muilta aloilta ja asiantuntijoita Tredun palveluista.

Odotimme konkreettisia kommentteja kuten keskittykää tähän, tämä on tärkeintä, tuota tuskin tarvitaan. Halusimme priorisoida ja vältimme innostamista uuteen ideointiin.

Keskustelu ja varsinkin opiskelijoiden kysymykset veivät kuitenkin palvelua uusiin suuntiin. Kun kertasin opettajien digimentoriverkoston mainiot hyödyt osaamisen jakamiselle, sain vastaukseksi opiskelijan vilpittömän ihmettelyn: Eivätkö opettajat tiedä kuka osaa mitä? Eikö opettajilla ole yhteisiä kokouksia tai sellaisia jossa kaikenlaista osaamista jaettaisi?

Tästä tuli mieleeni juttu Google X:stä, laboratoriosta, jossa kehitetään seuraavaa Googlea: Kehittäminen alkaa oikeilla kysymyksillä, ei fiksujen vastausten etsimisellä.

Opimme myös prototyypin merkityksen. Palvelukokonaisuushahmotelmamme oli liian abstrakti ymmärrettäväksi, mutta se tuli heti käsitettävämmäksi kun se esiteltiin verkkosivustona. Visualisointi, selkeys ja jatkuva vuoropuhelu  toivoaksemme tekevät Osaavasta Tredusta myös opiskelijoita palvelevan kokonaisuuden.

Työpajassa saimme myös idean vinkkikirppiksestä: ”Tarjolla muutamaan kertaan testattu digipedagoginen idea. Vähän kulumisen jälkeä, mutta ei mielestäni haittaa käyttöä esim. toisella koulutusalalla. Lisätietoja kommentteihin tai yv. Noudettavissa meidän toimipisteestä tai Skypellä. Huom! Mahdollista saada mukaan myös käytön opastus mun opiskelijoilta sun opiskelijoille.” Siinäpä kiteytyy yksi Osaava Tredu -sivuston ideoista.