Pidimme helmikuussa Moodle-vierihoitoviikon. Ideana oli tarjota tehokasta henkilökohtaista apua opettajien Moodle-ongelmiin. Vierihoitoviikko oli osa Tredun ja lukioiden digipalveluiden uudelleenmuotoilua: selvitimme kokeilulla vierihoidon tarvetta ja toimivaa toteutustapaa. 

Palautteen perusteella uusi kierros on syyskuun alussa! Dokumentoimme kokeilua ja tässä jutussa kerromme tarkemmin, mitä opimme.

Tiedotus ja asiakkaisen tavoittaminen

  • Moodle, Wilma-tiedote, Tredun esimiehet, kirjastoissa juliste, infotaulut
  • Kaikissa toimipisteissä ei ollut kysyntää (Valo, Lempäälä, Kangasala, Åkerlundinkatu) joten ne peruttiin. Tarjontaa enempää kysyntää ei ollut missään, tai ainakaan emme saaneet sellaista palautetta
  • Asiakkaita oli kuudella klinikalla yhteensä 26, joista lukio-opettajia oli 3.
  • Viikon aikana tilattiin kolme Moodle-pajaa eri tiimeille.

Osallistujilta saatua palautetta

  • Todella hyödyllistä ja saisi olla vastaavia tulevaisuudessakin
  • Juuri tämä jakso oli kiireinen, mutta ensi jaksossa ehtisi
  • Hain apua ja sain
  • Ideana tosi hyvä

Vierihoitoon hakeutumisen syitä

  • Opettaja ei ole käyttänyt Moodlea ja haluaa päästä alkuun
  • Opettaja ei ole käyttänyt Moodlea pitkään aikaan ja haluaa nähdä miltä se nykyään näyttää tai mitä uutta siinä on
  • Isommille ryhmille tarjotuissa koulutuksissa ei välttämättä saa vastausta omaan kysymykseen, koska osallistujia on paljon ja tarpeet erilaisia.
  • Spesifi ongelma tai haaste, kuten
    • Opiskelijapalautteen kerääminen ja jakaminen
    • Opiskelijoiden lisääminen ja poistaminen, ryhmien hallinta
    • Videoiden lisääminen työtilaan
    • Oman Moodlen siivous
    • Edistymisen seurannan lisääminen työtilaan
    • Aineistojen tuonti toisesta työtilasta
    • Vertaisarvioinnin asetukset
    • Opiskelijalla väärä kieli O365:ssä
    • Kokeiden tekeminen
    • Ryhmien hallinta

Miksi #vierihoitoviikko oli meidän mielestä hyvä idea

  • Toimipisteisiin jalkautuminen ja naaman tutuksi tekeminen
  • Olisiko toinen vierihoitoviikko paikallaan viimeistään silloin kun Osaava Tredu on julkaistu ja toiminnassa? Samalla voisi mainostaa sitäkin.  > No niin tehdään!
  • Henkilökohtaista palvelua saaneet olivat kiitollisia ja aloittaa Moodlen käytön tai tehostaa sitä
  • Tiimikohtaisten työpajojen ja valmennusten markkinoiminen (eli kertominen siitä, että ryhmille saa ohjausta, vaikka vierihoitoa ei järjestyisikään tällä tavalla)
  • Moodletuen markkinointi
  • Pääsimme havainnoimaan opettajien työtapoja ja ongelmia läheltä
    • Moni tekee asiat Moodlessa hankalasti, kun ei ole tiennyt että on helpompikin tapa > Toteutetaan yhden aiheen tietoiskuja webinaareina ja video-ohjeita, päivitetään Moodlen opastetut kierrokset
    • Opettajalla ei ollutkaan pääsyä mallikurssille ja se voitiin korjata (mutta emme saa näistä ongelmista ilmoituksia!)
    • Saimme ideoita palvelun parantamiseksi ja tietoa tuki- ja ohjaustarpeista
    • Saimme tietoa koulutusalojen toimintatavoista ja voimme tarjota tukea tiimityöhön ja opetuksen suunnitteluun

Miksi #vierihoitoviikko oli huono idea?

  • Kolmessa toimipisteessä ei ollut ainuttakaan osallistujaa. Eikö viesti mennyt perille vai eikö ollut tarvetta tämäntyyppiselle koulutukselle?
  • Kovin kustannustehokasta tämä ei ole, sillä parhaimmillaan kaksi ammattilaista neuvoi yhtä asiakasta. Toisaalta käytetty kolme henkilötyötuntia voi säästää opettajan ja koko tiimin aikaa kymmenkertaisen määrän vuoden aikana

Muita huomioita

  • Santalahdentien vierihoitoklinikka taisi herättää huomiota tiistaina, sillä perjantain kaikki ajat varattiin sen jälkeen.
  • Yhteistyö kirjastojen kanssa oli erinomainen idea.  > I <3 #osaavatredu
  • Hengailu kahvihuoneessa voisi olla myös tehokasta. Moodlesta ja muista verkko-.ohjauksen käytännöistä voisi haastella ad hoc myös niiden kanssa, jotka eivät hakeudu vierihoitoon. Yhteisessä keskustelussa pääsee myös kiinni tiimien työtapoihin ja niiden uudistamistarpeisiin
  • Hervannassa oli siinä mielessä helpompaa, että henkilökunta alkaa olla tuttua. Osallistujia sai napattua mukaan matkan varrelta.
  • Seuraavalla kerralla voisi pyytää ottamaan oman läppärin mukaan, mutta pärjäsimme hyvin kirjastonkin koneilla
  • Tredun viestintää olisi pitänyt pyytää uutisoimaan tapahtumasta.
  • Hepolamminkadulla oli mainoskyltti pöydässä. Hyvä idea! Tai sitten Moodle-paidat kaikille
  • Kampanjamallinen toiminta vaikuttaa tehokkaalta.

Toimenpiteitä

  • Toimintamalli yhteistyöhön, kun aloilla suunnitellaan tutkinnonosien viemistä Moodleen. Kootaan plussat ja miinukset yhteinen työtila vs. opettajilla omat > tallennus, pilven hyödyntäminen ja aineiston päivitys, ryhmien hallinta, laadunvalvonta, resurssien käyttö. Testataan sotekaoksessa, media-alalla, liiketaloudessa
  • Siivouspäivä keväällä
    • Monen opettajan Moodle on täynnä vanhoja kursseja (ja tietenkin ehkä joskus vielä hyödyllisiä materiaaleja), kursseilla vanhoja opiskelijoita ja aineistoja
    • Tehdään opettajille ja opiskelijoille siivousohjeet
    • Poistetaan valmistuneet opiskelijat Moodlesta (AD:lta) (GDPR)
    • Kategorioiden siivous
  • Työpajoja koulutuskalenteriin: Moodlen ABC, H5P, visuaalisuus
  • Webinaareja: oman etusivun siivous, ryhmät, videot, opiskelijan edistymisen seuranta, OneDrive käyttöön
  • Kehittämisprojekti-idea: sähköinen reseptikansio Moodlessa leipureille
  • Tilataan/selvitetään:
    • Poodll-lisäosa (esim. vastauksen äänittäminen suoraan tehtävänpalautukseen tai keskustelualueelle)
    • Älykkyyttä omien työtilojen näyttöön: Viimeksi käytetyt kuten O365:ssä
    • Tredun opettajien pikalinkit selaimessa (ATK-tuki)

Ja onpa hauska huomata, että toimenpiteissä on edistytty kevään aikana hyvin! Sotekaosmoodle on hyvällä mallilla, Moodlea on konmaritettu ja vielä helpommaksikin siivous on tulossa! Työpajoja on tarjolla, Poodll käytössä ja viimeisimmässä päivityksessä Moodlen omiin työtiloihin ilmaantui suosikit-toiminto. Excellent!

Palautetta ja keskustelua digikehittäjien tiimssissä!