Työbestikseni Ville kysyi, millaiset lähtöterveiset haluaisin sanoa Tredun ja lukioiden opettajille ja muulle henkilöstölle. Mikä olisi mielestäni oleellisinta osattavaa digimaailmassa?

Ensimmäisenä tuli mieleen, että on osattava tehdä yhteistyötä, jakaa ja oppia yhdessä muiden kanssa. Se on helppoa, kun yhteistyötä voi tehdä missä vaan, kenen kanssa vaan, pilvipalveluja hyödyntäen. Jaettu työn ja oppimisen ilo on moninkertainen ilo ja taakat tunnetusti puolet kevyempiä.

Uusi paras työkaverini Saara valtion yhteistä oppimisalustaa rakentavasta eOppiva-tiimistä puolestaan kysyy, millainen on unelmien digitaalinen oppimiskokemus.

Vastaukseni on sama: yhdessä oppiminen on minulle tärkeää, saan kavereilta tsemppiä ja sparrausta, uusia ideoita ja näkökulmia.

 

Vuorovaikutus lisää onnistumisen kokemuksia

Moni opiskelija vastaa kysymykseen, mikä verkkokurssilla on parasta, että hyvä kun saa keskittyä opiskeluun omassa tahdissa, silloin kun on virkeimmillään tai muuten sopivaan aikaan ja mukavassa paikassa. (Lähde: kommentit Tredun Minä verkko-opiskelijana -johdantokurssilta, voit tutustua kurssiin kirjautumalla vieraana)

Opiskelijat kokevat itsenäisen opiskelun joustavaksi ja stressittömäksi, mutta riski on, että ilman toisten tukea itsekuri opiskeluun ei riitä, aika tulee käytettyä muuhun ja kurssi jää kesken. Tredun opettajien pohdinnoissa verkko-opettajan unelmapäivänä ”kaikki olisivat innolla mukana ja syntyisi aitoa vuorovaikutusta” niin opiskelijoiden kuin työkavereidenkin kanssa. Onnistumisen kokemukset ovat tärkeitä ja niitä luo erityisesti kannustava palaute. ”Kun oppii, niin tykkää. Kun tykkää, niin oppii. Hienointa on, kun opiskelijat keskustelevat ja kyselevät toisiltaan tehtävistä ja vastauksistaan ja vertailevat niitä ja opettavat toisinaan.” (Kommentit Tredun verkkokurssin suunnittelu ja ohjaus -verkkokurssilta)

Toivon siis, että niin Tredussa kuin eOppivassa syntyy aktiivista avointa keskustelua kurssien teemojen ympärille, ja että sen myötä tieto, kokemukset ja oppi leviävät työyhteisöjen välillä. Voimme suunnitella oppimisympäristöjä ja kursseja niin, että ne tukevat toisilta ja toisten kanssa oppimista ja tarjoavat foorumeita oivalluksia ruokkivalle dialogille.

 

Suunittelija-kokeilija Tuuli Kurkipää on suunnannut katseensa kohti uusia haasteita. Kuva Ville Palkinen

Uutta, vanhaa, lainattua…

Olen vasta perehtymässä uuteen työympäristöön, ihmisiin ja toimintatapoihin, mutta niissä on paljon yhteistä vanhan kanssa. Henkilöstön osaamisen kehittämisen tavoitteet ja menetelmät kuulostavat tutuilta, valtion digitalisoinnin periaatteet, eOppivan pedagoginen pelikirja ja Tredun Digiskooppi näyttävät tietä samaan suuntaan ja Moodle on Moodle – kehityskelpoinen oppimisympäristö, jossa opiskelu onnistuu sujuvasti, missä ja milloin vain.

Siirtymiseni uuteen tehtävään ja ympäristöön näyttää käyvän joustavasti. Verkostoistani saan tukea ja vastauksia kysymyksiin ja osaan hyödyntää kaikkien vanhojen ja uusien kollegojen osaamista. Kiitän työkavereita Tredussa ja lukioissa yhteisen oppimisen hetkistä ja kehittävästä yhteistyöstä! Niitä odotan myös uusien työkavereiden kanssa HAUSissa, eOppiva-tiimissä ja eOppiva-verkostossa.

 

Tapaamisiin!

t. Tuuli
Twitter, LinkedIn @tuulikurkipaa

Tämä kirjoitus on julkaistu myös sivustolla www.eoppiva.fi