Tredun media-alan opettajat Tarja Sario ja Mikko Rossi sekä logistiikka-alan opettaja Markus Valtamo tutustuivat lisätyn todellisuuden Hololens 2 -laseihin verkkopedagogi Ville Palkisen johdolla. Opettajat näkivät heti useita mahdollisuuksia lasien hyödyntämiseen esimerkiksi opetuksessa, näyttöjen vastaanottamisessa ja opiskelijan omatoimisessa opiskelussa. Toistaiseksi Hololensien korkea hinta estää tehokkaasti niiden yleistymisen, mutta tekniikkaa ei voida ”poiskeksiä”. Siksi näiden käyttöön opetuksessa on syytä perehtyä jo nyt.

Microsoftin valmistamia Hololensejä voi käyttää esimerkiksi siten, että työntekijää ohjataan lasien kautta. Tämä ei merkittävästi eroa tavallisesta Teams-puhelusta ja kynnys aloittamiselle on siten melko pieni. Lasit välittävät käyttäjänsä näkymää puheluun, ja toisessa päässä voidaan tehdä piirtämällä merkintöjä Hololensien näkymään. Yrityskäytössä tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että asiantuntija voi opastaa kentällä olevaa asentajaa tulematta itse fyysisesti paikalle.

Myös kuvia tai pdf-tiedostoja voi asentajalle lähettää ohjeistukseksi tämän Remote Assist -toiminnon avulla heti Hololensien näkymäsä katseltavaksi. Opetuskäytössä Remote Assistia voisi hyödyntää myös siten, että opettajalla on lasit päässä opetustilanteessa tai työpaikkavierailulla ja osa opiskelijoista seuraa luokassa opettajan näkymää.

– Logistiikan alalla tätä voitaisiin testata esimerkiksi näyttöjen vastaanottamisessa, sillä työnantajan edustaja joka tapauksessa saattaa osallistua etänä eikä ole mukana vaikkapa ajoneuvossa, kertoo Markus Valtamo.

Toinen käyttötapa on se, että Hololenseillä osallistutaan kokouksiin avatarien avulla. Esimerkiksi 3D-malleja voidaan tällä tavalla katsella yhdessä. Kovin suuria kokouksia ei vielä ole saatu testattua, sillä Tredussa on toistaiseksi vain kolmet Hololensit.

Kolmas käyttötapa on se, että Hololenseille laaditaan ohjeita esimerkiksi jonkun työkoneen käyttöön tai vaikkapa ajoneuvon ajoonlähtötarkistukseen. Tällä toiminnolla käyttäjä näkee vaiheittaiset ohjeet oikeassa ympäristössä leijuvina laatikoina. Lisäksi esimerkiksi nuolilla ja muilla elementeillä voidaan osoittaa tärkeitä kohteita kuten vaikkapa virtakytkimiä ja riskikohteita. Tätä Dynamics 365 Guides -ominaisuutta voidaan pilotoida Tredussa omatoimisesti ja painoalalla ohjeistus laaditaankin seuraavaksi paperileikkuriin Mikko Rossin toimesta.

Lisätyn todellisuuden (pelillisen) sisällön luominen Hololenseille

Hololenseille on ladattavissa AR-sisältöjä Microsoft Storesta. Ammatilliselle toiselle asteelle soveltuvaa sisältöä on toistaiseksi melko vähän ja sellaisen luominen yhteistyökumppanien kanssa olisi varsin mielenkiintoista.

Mikko Rossi ja Tarja Sario pohtivat miten painokoneesta saisi tehtyä pelillistä AR-sisältöä.

Painotekniikan opetuksessa olisi tarvetta esimerkiksi painokoneen telojen toimintaa kuvaavalle sisällölle. Pelkän animaation lisäksi tähän kannattaisi lisätä jotain pelillisyyttä, jotta opiskelija on aktiivinen toimija eikä ainoastaan passiivinen seuraaja. Parhaimmillaan peli voisi olla niin mielenkiintoinen, että sen pelaamisesta kiinnostuisivat myös muut kuin media-alan opiskelijat.

– Mielestäni meidän ei kannata tyytyä siihen, että mallinnamme vain todellisuutta sellaisenaan digitaaliseen muotoon. Jos vain ideoita on, voidaan AR- ja VR-maailmoihin luoda sellaista sisältöä, joka ei todellisuudessa olisi mahdollista tai olisi vähintäänkin todella kallista, pohtii verkkopedagogi Arttu Tuominen, joka on eTredussa erikoistunut virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden oppimisympäristöihin.

Kiinnostuitko Hololensien opetuskäytöstä ja kehitystyöstä?

Mikäli haluat kuulla tarkemmin Hololensien mahdollisuuksista opetuksessa, ota yhteyttä Tredun verkkopedagoihin Ville Palkiseen ja Arttu Tuomiseen. Yleisesittely onnistuu Teamsin välityksellä, mutta opetuskäytön mahdollisuuksien ymmärtäminen vaatinee että laseja pääsee testaamaan itsekin.

Tredun henkilökunta voi tilata esittelyn Tredu Laas -palvelusta. (Linkki avautuu uuteen välilehteen. Kirjautuminen palveluun edu.tampere.fi-tunnuksilla.)