VR-lasien testauseTredun verkkopedagogi Arttu ja kehittämispäällikkö Sirpa kävivät tutustumassa Softabilityllä sekä VR-toteutukseen että lisätyn todellisuuden esimerkkeihin saman tehtävän suorittamisessa. Vertailu olikin mielenkiintoinen ja molemmissa teknologioissa on niiden mahtavat mahdollisuudet opetuksessa hyödynnettäväksi.

Lisätty todellisuus tarkoittaa teknologiaa, jossa virtuaalinen sisältö näkyy osana ihan todellista, oikeaa näkymää ja sitä voi käyttää käytännön tekemisen tukena. Virtuaalitoteutus VR-laseja käytettäen on puolestaan kokonaan virtuaalinen näkymä, jossa reaalimaailma katoaa.

VR-laseilla käytiin läpi kahvinkeittimen kokoaminen. Käsissä pidettävät ohjaimet tunnistivat toiminnon ja virtuaalimaailman kahvinkeitin rakentui kahvinkeittokuntoon.

Microsoftin HoloLens 2 -laseilla tehtiin sama kahvinkeittimen kokoaminen. HoloLens -kypärä on kevyempi ja ohjeistus etsitään ja siinä edetään oikeilla eleillä ja katseen kohdistuksilla. Kädet ovat vapaana aitoa työskentelyä varten. Kuvissä näkyvät HoloLens-kypärä, kahvinkeittimen osat ennen kasaamista ja tilannekuva käyttäjän ohjeistuksen rakentamisesta.

Meitä kiinnosti myös ohjelma, jolla HoloLens -laseille rakennetaan ohjeistuksia. Käyttöliittymä vaikutti selkeältä ja havainnolliselta. Ohjelmaan rakennetaan ohjauksen/oppimisen prosessin vaiheet, jotka otetaan käytöön QR-koodin avulla.

Itsenäisen toiminnan lisäksi työskentelyä voi seurata myös etänä eli toinen henkilö voi ohjata laseista lähetetyn videon välityksellä tekijää toimimaan tai tarkkailla hänen työtään. Ohjeistuksen ollessa kyseessä tekijän kädet ovat vapaana toimimaan verrattuna esimerkiksi kännykkällä tehtyyn etäohjaukseen.

Tietokoneohjelma HoloLensien opastuksiin
Vaikuttaakin siltä, että nyt vain kekseliäisyys asettaa rajat hyödyntämisen kohteille. Tosin HoloLensit ovat kustannuksiltaan vielä aika korkeat. Softabilityllä kuitenkin ennustetaan, että niistä on tulossa jollakin aikavälillä jokaisen käyttövälineitä ihan meille jokaiselle.