Kevät digitiimissä työssäoppimassa

by Tiina Tomperi

Tredun Digitiimi sai huhtikuun alkupuolella vahvistusta graafiseen osaamiseen, kun media-alan opiskelija Miika Hutko aloitti työssäoppimisjakson Digitiimissä. Työssäoppimisjakso kesti aina Miikan valmistumiseen asti. Hurjasti onnea Miika!

Kevään aikana Miika sai paljon erilaisia työtehtäviä liittyen graafiseen suunnitteluun ja videotuotantoon. Hän toteutti muun muassa kuvabannereita, logoja ja infografiikkaa. Lisäksi hän oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa eri Moodle-kurssien graafista ilmettä sekä TreduLaaS-verkkosivuston ulkoasua. Hän pääsi toteuttamaan opetus- ja esittelyvideoita, joista merkittävimpänä mainittakoon Karvin esittelyvideon. Miika oli monessa kokouksessa mukana ja veti myös hienosti Adobe Spark -koulutuksen.

“Minulla on ollut todella mukavaa olla Tredun Digitiimissä työssäoppimassa. Työkaverit ovat olleet mukavia ja heiltä sai aina apua, kun sitä tarvitsi. Lisäksi mielipiteen kysyminen erilaisiin toteutuksiin liittyen oli helppoa”, Miika kertoo.

Työssäoppimisjakson toteuttaminen etänä

Työssäoppimisjakso toteutettiin kokonaan etänä. Joka aamu oli tilannekatsaus, jonka aikana käytiin läpi kuulumiset ja päivän työt. Miika kuvailee etätyöskentelyä näin:

“Koin, että etätyöskentely sopi minulle todella hyvin. Olimme jo pitkään koulussa käyttäneet Teamsia, joten sen käyttö tuntui luontevalta myös työssäoppimisjakson aikana. Teamsissa tiedostojen jakaminen oli helppoa ja avun pyytämiseen kynnys oli todella matala. Chatissa oli vaivatonta kysyä, jos tuli jotain ongelmaa vastaan. Lisäksi minulle ainakin luova työ vaatii keskittymisrauhan, jonka vuoksi tällaisen työn toteuttaminen on helppoa etänä.”

Digitiimissä työssäoppijat saavat kokemusta asiakastyöskentelystä

Miika otti reippaasti erilaisia työtehtäviä vastaan ja hoiti niitä itsenäisesti eteenpäin. Hän kokeekin, että on kehittynyt nimenomaan asiakaskohtaamisissa suuresti.

“Työssäoppimisjakson aikana pääsin työskentelemään niin sanotusti oikeiden asiakkaiden parissa. Työtehtävät tulevat asiakkailta ja heillä on tietyt toiveet ja tarpeet työn lopputuloksen suhteen. Lopputuotteen tulee olla asiakkaan tarpeita vastaava, ei vain oman mieltymyksen mukainen tuotos. Yhden kehitysehdotuksen voisin antaa: Tehdyistä töistä olisi kiva saada yksityiskohtaisempaa palautetta. Jos työstä ei saa varmistusta, että se on tehty oikein, ei siitä myöskään opi mitään”, Miika kuvailee.

Yksi Miikan kanssa paljon työskennelleistä asiakkaista oli suunnittelija Marjukka Pirinen. Miika toteutti Marjukalle muun muassa grafiikkaa ja videoita.

“Digitiimin kaikki tähänastiset työssäoppijat ovat olleet äärettömän suuri apu työssäni. Olen säästänyt suuresti aikaa, kun olen voinut hyödyntää heidän osaamistaan erilaisten graafisten materiaalien ja videoiden toteutuksessa. Ihailen Miikan otetta tarttua toimeen. Kun pyysin häneltä jotain apua, Miika oli heti valmis auttamaan. Miika ei vain pelkästään tuottanut lopputuotetta, vaan hän myös yritti keksiä uusia tapoja ja ratkaisuja tehdä asioita”, Marjukka kuvailee tyytyväisenä.

Lue myös