Yhteistyön tekeminen ja vuorovaikutus on Teamsin oleellista sisältöä. Kirjallista keskustelua voi käydä kanavilla sekä yksityisviesteillä tai ryhmäviesteillä. Jos mikä tahansa sosiaalisen median alusta on entuudestaan tuttu, ei viestintä ole teknisesti vaikeaa.

Miksi Teams, meillähän on jo sähköposti ja Wilma?

Onko sähköposti tai Wilma mielestäsi hyvä viestintäväline? Ehkä jossain tilanteissa näin onkin, mutta pikaviestit ja ryhmäkeskustelut ovat monesti huomattavan paljon tehokkaampia, jos aiheesta on nimenomaan tarkoitus myös keskustella yksisuuntaisen tiedottamisen sijaan.

Keskustelut kanavilla

Teamsissa kannattaa käydä keskustelut kanavilla aina kun aihe koskettaa suurinta osaa tiimin jäsenistä. Siten kaikki pääsevät tarvittaessa lukemaan viestit, mutta kenenkään sähköpostilaatikko ei täyty varmuuden vuoksi lähetetyistä posteista.

Kanavakeskusteluissa täytyy olla tarkkana siinä, että vastaat keskusteluun uuden keskustelun aloittamisen sijaan, jos haluat jotain aiempaa viestiä kommentoida.

Tiimin kesken kannattaa sopia millaisille aiheille luodaan omat kanavat. Yksi kanavista kannattaa olla esimerkiksi ”hauskat jutut” tai ”kahvihuone”, jonne voi laittaa sellaisiakin viestejä, jotka eivät aivan työn ydinsisältöä ole.

Yksityiskeskustelut eli chatit

Onko Whatsapp tuttu? Jos on, Teamsin chat on myös helppo ottaa haltuun. Et kuitenkaan tarvitse puhelinnumeroita, sillä koko toisen asteen henkilökunta ja opiskelijat löytyvät jo Teamsista. Kun tiedät vastaanottajan nimen, on viestikeskustelu helppo aloittaa.

Keskustelut löydät vasemman palkin valikosta. Uuden keskustelun voit aloittaa ylärivin kynä ja paperi -symbolia klikkaamalla.

Voit myös lisätä keskusteluun useampia jäseniä, mutta jos huomaat lisääväsi keskusteluun koko tiimiäsi, kannattaa ehkä käyttää keskusteluun jotain tiimin kanavista.

Chatista on myös helppo vaihtaa videopuheluun nappia painamalla, mikä on erityisen näppärää esimerkiksi etätuessa tai tietokoneohjelmien opetuksessa. Työpöydän jakaminen keskustelussa onnistuu helposti.