Kuvittele verkkokurssi, joka ei tunnu kurssilta. Sen sijaan astut tarinaan, jossa opit yritystoiminnan saloja kuin olisit itse perustamassa omaa yritystä. Ei pelkkää tekstiä ja tehtäviä – vaan elämyksellinen matka yrittäjyyteen.

Tämä oli lähtökohta, kun uudistimme Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp -tutkinnon osan verkkototeutusta. Mukana kehittämistyössäni oli liiketoiminnan opettaja Essi Luoma, ja visuaalisesta suunnittelusta vastasi Tredun verkkoviestintäsuunnittelija Siniriikka Nevalainen. Työ oli osa ICT: virtuaalisten oppimisympäristöjen jatkokehittäminen -projektia, johon sisältyi kolme koulutuskertaa. Tarinallistamisen asiantuntijana toimi Anne Kalliomäki (Tarinakone Oy).

Tavoitteemme? Luoda verkkokurssi, joka ei ainoastaan opeta, vaan innostaa, osallistaa ja tukee opiskelijaa oman liikeidean kehittämisessä. Tarinallistaminen tarjosi tähän täydellisen työkalun. Oppimisympäristönä toimii Innovaatio-saaristo, jossa viisi ystävystä kulkevat opiskelijoiden oppimisen matkassa mukana.

Näin rakensimme tarinallisen oppimiskokemuksen

  1. Ydintarina syntyy
    Kurssin sydämeksi valitsimme tarinan, joka kulkee läpi koko kurssin ja luo opiskelijalle samaistuttavan kontekstin.
  2. Juoni rakentuu
    Tarina etenee vaiheittain ja tukee oppimista konkreettisilla esimerkeillä.
  3. Viimeistely ja sitouttaminen
    Lopuksi varmistimme, että tarina tukee pedagogisia tavoitteita ja motivoi opiskelijaa etenemään omalla oppimispolullaan.

Piirroskuva saarista, joilla on rakennuksia ja ihmisiä, sekä hahmo ja kuumailmapallo aloituspainikkeen vieressä.

Miksi tarina tekee oppimisesta tehokasta ja innostavaa?

  • Aloitustarina houkuttelee mukaan ja luo elämyksellisen alun.
  • Moduulit rakentuvat tarinan vaiheiden mukaan, ja jokainen osa päättyy opiskelijan omaan soveltavaan tehtävään.
  • Visuaaliset elementit ja äänitarinat tekevät oppimisesta monikanavaista ja elämyksellistä.

Moodlen C4L-oppimiskomponentilla luotu visuaalinen korostus.

Mitä opiskelijat sanoivat?

”Koin sen mielenkiintoisena ja mielestäni se opetti minua paremmin, kuin se että lukisin pelkkää tekstiä.”

”Tarinallinen oppiminen on ollut minulle uutta ja siksi aika kiva asia.”

”Tarinat Innovaatio-saaristosta olivat hyvä lisä kokonaisuuteen ymmärtää asioita ja oppia lisää yrittäjyydestä.”

”Tarinallinen oppiminen oli minusta tosi mielenkiintoinen tapa oppia. Sen avulla pystyin vertaamaan omaa ideaani tarinan tilanteisiin ja näkemään, millaista yrityksen perustaminen voisi olla käytännössä. Tarinat näyttivät myös, millaisiin haasteisiin voin tulevaisuudessa törmätä. Minusta tämä tapa oppia oli selkeä ja motivoiva.”

”Tarinallinen oppimistapa Innovaatio-saariston kautta oli motivoiva ja havainnollistava. Se auttoi näkemään, millaisia tilanteita ja haasteita yrittäjyydessä voi tulla vastaan, ja teki oppimisesta kiinnostavaa.”

Tarinallistaminen ei ole vain kerronnallinen keino – se on pedagoginen rakenne, joka auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia, sitoutumaan oppimiseen ja soveltamaan tietoa käytäntöön. Kun oppiminen muuttuu tarinaksi, opiskelija ei vain suorita kurssia, vaan kokee matkan, joka voi muuttaa hänen ajattelunsa.

 

Teksti: Marita Mäkelä, lehtori