Simulaattorit oppimisympäristönä
Simulaattorit tarjoavat turvallisen, kustannustehokkaan ja realistisen ympäristön, jossa opiskelijat voivat harjoitella teknisiä ja ei-teknisiä taitoja ilman riskiä vahingoista tai kustannuksista. Tredun logistiikka-alalla simulaattori sanasta on siirrytty käyttämään termiä virtuaalinen oppimisympäristö. Oppimisympäristö ja siellä tapahtuva taidon oppiminen kuvaa paremmin sitä mihin simulaattoreita todellisuudessa hyödynnetään.
- Pedagoginen lähtökohta: Simulaatiopedagogiikka perustuu kokemukselliseen oppimiseen. Oppiminen tapahtuu toiminnan, kokemuksen ja reflektiivisen pohdinnan kautta. Tätä kokemusta on hyvä todentaa sekä opettaa simulaattoreilla. Simulaattoreilla pystytään rakentamaan hyvin autenttisia tilanteita. Oppimistilanteet voidaan pilkkoa simulaattorilla pieniin osiin, jolloin kokonaisuuden hahmottaminen ja taidon rauhallinen ja yksilöllinen oppiminen korostuu.
- Keskiössä: Taidon oppiminen pala kerrallaan. Simulaattori mahdollistaa toistot ja virheiden korjaamisen ilman reaalimaailman seurauksia. Tämä on tärkeä osa logistiikan koulutuksessa, jossa kalusto sekä työvälineet ovat usein hyvin arvokkaita. Tästä esimerkkinä kolme portainen malli. Mallin ensimmäinen vaihe on simulaattorilla taidon tai laitteen opiskelu. Toinen vaihe: oikean kaluston kanssa harjoittelu Tredun käytännön harjoituspäivässä. Kolmas vaihe: siirtyminen todelliseen tilanteeseen. Esimerkiksi puutavara autolla puukuorman teko metsästä todellisessa tilanteessa. Näin oppimispolku saadaan rakennettua progressiivisesti eteenpäin
- Hyödyt:
- Turvallisuus ja ekologisuus (vähemmän polttoaine- ja kalustokuluja). Logistiikalla tässä puhutaan erittäin merkittävästä taloudellisesta säästöstä.
- Yksilöllinen polku oppia uutta taitoa. Simulaattorissa opitut asiat siirtyvät käytäntöön tehokkaammin kuin mentaalinen malli joka rakentuu teoriaopetuksen kautta.
- Mahdollisuus yksilölliseen etenemiseen. Simulaattorilla on helppo rakentaa lineaarinen oppimisrakenne jokaiselle opiskelijalle erikseen oman etenemisen mukaan.
- Simulaattorit ovat tehokas oppimisympäristö S2-opetuksessa.

Simulaattorit ovat osana logistiikan perustutkinnon tutkinnon osia.
Virtuaalinen oppimisympäristö on rakennettu osaksi tutkintorakennetta Wilman opintopuuhun:

Simulaattoreiden hyödyntäminen luokkamuotoisessa opetuksessa
Toteutusmalli:
- Orientaatio: Opettaja esittelee harjoituksen tavoitteet.
- Harjoitus simulaattorilla: Opiskelijat suorittavat tehtävän (esim. yhdistelmäajoneuvon peruuttaminen).
- Purku: Harjoitus puretaan katsomalla suorite läpi simulaattorin tiedostosta videona ja ryhmänä käydään huomiot läpi.
Hyödyt:
- Yhteisöllinen oppiminen ja vertaisarviointi.
- Mahdollisuus yhdistää teoria ja käytäntö.
Simulaattorin itseohjautuva opetus
Simulaattori toimii digitaalisena ohjaajana, joka antaa välitöntä palautetta ja ohjaa opiskelijaa lineaarisella oppimispolulla.
Pedagoginen rakenne:
- Lineaarinen polku: Harjoitukset etenevät vaikeustasolta toiselle (esim. aluksi yksinkertainen peruutus, lopuksi monimutkainen yhdistelmäajo).
- Automaattinen palaute: Simulaattori mittaa suoritusta (esim. ajolinjat, törmäykset, ajonopeus) ja antaa kehitysehdotuksia.
- Opettajan rooli: Rakentaa polku ja seuraa edistymistä, mutta opiskelija etenee itsenäisesti.
Hyödyt:
- Mahdollistaa yksilöllisen etenemisen.
- Tukee itseohjautuvuutta ja motivaatiota.
Teksti: Samuli Holopainen, logistiikka-alan tuntiopettaja