Blogikirjoitus on osa TAMK:n järjestämään Opetushallituksen koulutukseen Oppimisprosessin muotoilu ja tekoäly. Yhtenä koulutuksen tehtävänä opettajat kertovat kokemuksiaan tekoälyn mahdollisuuksista opetuksessa ja jakavat omia kokemuksiaan siitä, miten tekoäly voi tukea oppimista ja opettajan työtä käytännön tasolla.

 

Olen viime aikoina kokeillut tekoälyn käyttöä osana omaa opetustyötäni, erityisesti tekstin tuottamisen tukena. Käyttö on ollut vielä kokeilevaa, mutta jo nyt olen huomannut, kuinka monipuolisesti tekoäly voi auttaa arjen työtehtävissä – kunhan sen käyttöä lähestyy uteliaasti ja kriittisesti.

Tekoälyn kokeilu vaatii aikaa, sekä suunnitelmallisuutta, kriittistä havainnointia ja rohkeutta aloittaa alusta. Yksittäisistä kokeiluista innostuin Napkin:sta, jolla voi visualisoida tekstiä.

Mihin tekoälyä on tullut käytettyä?

Tekoäly on ollut apuna muun muassa:

  • Blogitekstien ja kurssikuvauksien luonnostelussa
    Kun tarvitaan nopeasti selkeä ja jäsennelty teksti, tekoäly auttaa hahmottamaan rakenteen ja tuottamaan sisältöä, jota voi muokata omannäköiseksi.
  • Oppimateriaalien ideoinnissa
    Olen käyttänyt tekoälyä esimerkiksi ehdottamaan tehtävätyyppejä, kysymyksiä tai esimerkkitapauksia, joita voi hyödyntää opetuksessa.
  • Kieliasun ja selkeyden tarkistamisessa
    Tekoäly toimii hyvänä sparraajana, kun haluan varmistaa, että teksti on ymmärrettävää ja kohderyhmälle sopivaa.

Mitä olen oppinut?

Tärkein oivallus on ollut se, että tekoäly ei korvaa opettajan asiantuntemusta – mutta se voi toimia erinomaisena työparina. Tekoäly tarjoaa ideoita, vaihtoehtoja ja näkökulmia, joita ei ehkä itse olisi tullut ajatelleeksi. Samalla se haastaa miettimään, miten ja miksi jotakin tehdään.

Käyttö vaatii kuitenkin harkintaa: tekoälyn tuottamaa sisältöä ei voi sellaisenaan käyttää, vaan se vaatii aina opettajan arviointia, muokkausta ja kontekstiin sovittamista.

Miltä tulevaisuus näyttää?

Tekoälyn käyttö opetuksessa tulee varmasti lisääntymään. Uskon, että sen rooli kasvaa erityisesti sisällöntuotannon tukena, yksilöllisen oppimisen mahdollistajana ja ajattelun herättäjänä. Omalla kohdallani käyttö jatkuu kokeilujen kautta – ja toivon, että voin jakaa kokemuksia myös kollegoiden kanssa.

Tekstin tuottamisessa sekä kuvassa on käytetty tekoälyä

Marika Peuraniemi