”Voisiko tekoäly auttaa minua suunnittelemaan oppitunteja?” Tämä kysymys sai minut kokeilemaan Microsoft Copilotin Teach-työkalua – ja hyppäsin rohkeasti tekoälyn kelkkaan. Matka oli opettavainen, välillä vähän nykivä, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen!
Miten lähdin liikkeelle?
Kyseessä oli kybertuvallisuuden oppitunnit. Käytin Copilotin Teach-työkalua, joka lupaa auttaa opettajia suunnittelemaan oppitunteja tekoälyn avulla. Syötin Teachille tuntisuunnitelman kuvauksen, johon liitin opetussuunnitelman ammattitaitovaatimukset, oppimistavoitteet ja pedagogisen lähestymistavan. Tekoäly ei vielä lue rivien välistä (onneksi?), joten kuvausta piti tarkentaa pari kertaa. Mutta kun sille ”puhuu” selkeästi, se kuuntelee.
Kun sain tuntisuunnitelman rungon ulos Teachista, se oli vain tuntisuunnitelma. Tuntisuunnitelman lisäksi tarvitsen konkreettisia tehtäviä sekä myös niihin vastaukset. Tämän tähden kopioin tuntisuunnitelmarungon Copilotin chattiin ja pyysin Copilotia tekemään siihen sopivia tehtäviä – oikeiden vastauksien kera. Tämä oli hieman työlästä, mutta samalla opettavaista: opin jäsentämään tuntisuunnitelman entistä selkeämmin. Kuitenkin tämä oli se hetki, jolloin tekoäly alkoi tuntua oikeasti hyödylliseltä.
Mitä opin?
- Tuntisuunnitelman runko on hyödynnettävissä laajasti – ei vain kyseiseen oppituntiin, vaan myös muihin aiheisiin. Kun tuntisuunnitelman rakenne on kunnossa, tekoäly osaa generoida tehtäviä ja jopa vastauksia yllättävän hyvin.
- Sain uusia ideoita – tuntisuunnitelmarunko ja tekoälyn ehdottamat tehtävät antoivat uusia näkökulmia, joita en olisi itse tullut ajatelleeksi.
- Teach haastoi pedagogisia käsityksiäni – pitkään opettaneena on helppo urautua. Teach haastoi omia käsityksiäni ja toi tervettä hämmennystä.
- Aikataulut ovat tiukkoja – Teachin ehdottamat ajat eivät aina jätä tilaa keskustelulle. Opettajan pelisilmä on edelleen korvaamaton.
Haasteet ja oivallukset
Teach ei tee kaikkea puolestasi. Lisäksi jouduin kopioimaan/leikkaamaan sen antamat rakenteet ja liittämään ne komentokehotteeseen – vähän kuin vanhan ajan copy-paste-toiminto. Tehtäviä piti myös tarkistaa ja säätää. Mutta kun sen tekee, saa käyttöönsä materiaalia, jota voi oikeasti käyttää opetuksessa.
Tärkein oivallus? Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta se voi olla erinomainen pedagoginen sparraaja – vähän kuin kollega, joka ei koskaan väsy ideoimaan.
Kenelle suosittelen?
Jos olet ammatillisen koulutuksen opettaja ja haluat tuulettaa tuntisuunnittelun kaavoja, Copilotin Teach kannattaa testata. Se ei tee sinusta tarpeetonta, mutta se voi tehdä sinusta entistä kekseliäämmän.
Kirjoittaja: Seppo Aapa, tieto- ja viestintätekniikan lehtori, eTredun AI-tiimi