Tekoäly on tullut osaksi opiskelun arkea, mutta sen hyödyntäminen vaatii ohjausta ja harkintaa. Tredussa opiskelijat ovat päässeet kokeilemaan Copilotin käyttöä esimerkiksi Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta –kurssilla osana YTO-opintoja. Kokemus osoittaa, että opettajan merkitys tekoälyn käytön ohjaajana on keskeinen.
Kurssilla opiskelijat kehittivät omia liikeideoitaan ja pohtivat niihin liittyviä riskejä. “Riskien tunnistaminen ilman aiempaa kokemusta on nuorille haastavaa, joten Copilotia hyödynnettiin ajattelun ja ideoinnin tukena”, kurssin opettaja Anne-Mari Viitasalo kertoo. “Tekoäly toi esiin näkökulmia, joita opiskelijat eivät olisi itse osanneet huomioida. Näin se toimi oppimistilanteessa tehtävän pohdinnan rikastajana, ei valmiiden vastausten antajana”, opettaja kuvailee.
Kehotteiden muotoilu on uusi oppimisen taito
Tekoälyn käyttö ei ole pelkkää kysymysten esittämistä. Opiskelijat huomasivatkin tehtävää tehdessään nopeasti, että tekoälylle annettavan kehotteen muotoilu ratkaisee, millaista palautetta tekoäly antaa. Aluksi tämä oli monille vaikeaa ja osa koki jopa turhautumista: “Onko tätä pakko käyttää?” tai “Kyllä mä hei osaan jo”, luokassa kuului. Kun kehotteen tekeminen ei onnistunut, opiskelija jäi ilman hyödyllistä vastausta.
Opettajan ohjaus juuri kehotteen muotoilussa onkin tekoälyn käytön taitojen opettamisessa oleellista. Hän auttaa opiskelijaa ymmärtämään, mitä tekoälyltä kannattaa pyytää ja miten kysymys kannattaa muotoilla. Tämä vaatii aikaa ja harjoittelua, mutta samalla kehittää opiskelijan kriittistä ajattelua ja viestintätaitoja.
Tekoäly kielten oppimisessa
Anne-Mari Viitasalon opiskelijat ovat harjoitelleet tekoälyn käyttöä myös vieraan kielen opintojaksolla. Englannin opinnoissa tekoälyä on hyödynnetty erityisesti palautteen antajana. “Olen ohjannut opiskelijaa lisäämään oman tekstinsä kehotteeseen ja pyytämään vinkkejä esimerkiksi oikeakielisyydestä tai tekstin loogisuudesta. Jotta palaute olisi ymmärrettävää ja hyödyllistä, kehotteen muotoilu on jälleen avainasemassa”, Viitasalo tiivistää. Ilman opettajan tukea tekoäly voi antaa liian yleistä tai vaikeaselkoista palautetta, joka ei lopulta hyödytä opiskelijaa tai auta kasvattamaan osaamista.
Opettaja varmistaa oikean suunnan
Tekoäly tuo siis opetukseen monella tavalla uusia mahdollisuuksia, mutta myös uudenlaisen vastuun. Opettaja ei ole vain tiedon jakaja, vaan ohjaaja, joka auttaa opiskelijaa käyttämään tekoälyä eettisesti, kriittisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Kun ohjaus on kunnossa, tekoäly voi olla voimakas työkalu oppimisen tukena – ei oikotie, vaan väline laajempaan ymmärrykseen.