Tekoäly on tullut osaksi oppimista ja opetusta, mutta sen käyttöön liittyy paljon kysymyksiä. Arenen kehittämä tekoälyn liikennevalomalli tarjoaa selkeän tavan ohjata tekoälyn käyttöä oppimistehtävissä myös Tredussa ja Tampereen kaupungin lukioissa.
Kuvitellaan silmiemme eteen yrittäjyyden perusteisiin liittyvä opintojakso, jossa opiskelijat laativat markkinointisuunnitelman paikalliselle yritykselle. Tehtävää varten opettaja on suunnitellut erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä. Harjoitustyön ideointivaiheessa opettaja antaa tehtävälle vihreän valon, jolloin opiskelijat voivat käyttää tekoälyä vapaasti esimerkiksi ideoiden keräämiseen. Kun siirrytään varsinaisen suunnitelman kirjoittamiseen, liikennevalo vaihtuu keltaiseksi: tekoälyä saa käyttää, mutta opiskelijan on kerrottava, mitä osia tekoäly tuotti ja miten hän muokkasi niitä. Lopuksi opettaja antaa erillisen analyysitehtävän sinisellä valolla, jossa opiskelijan tulee arvioida tekoälyn ehdotusten vahvuuksia ja heikkouksia. Näin liikennevalot ohjaavat tekoälyn käyttöä pedagogisesti perustellulla tavalla ja auttavat opiskelijaa kehittämään kriittistä ajattelua osana tehtävää.
Punaista, sinistä, vihreää ja keltaista
Liikennevalomalli jakaa tekoälyn käytön neljään tasoon. Punainen tarkoittaa, että tekoälyä ei saa käyttää ja tehtävä tehdään täysin omalla osaamisella. Tämä on perusteltua esimerkiksi silloin, kun halutaan varmistaa opiskelijan perustaidot. Keltainen merkitsee, että tekoälyä saa käyttää, mutta käyttö on ilmoitettava esimerkiksi menetelmäosiossa. Vihreä kertoo, että tekoälyä voi käyttää vapaasti ilman erillistä ilmoitusta, mikä sopii esimerkiksi ideointivaiheeseen. Sininen puolestaan tarkoittaa, että tekoälyn käyttö on pakollista ja sen hyödyntämistä arvioidaan osana tehtävää, kuten analysoitaessa tekoälyn tuottamaa tekstiä.
Opettajan tehtävänä on määrittää jokaiselle tehtävälle sopiva liikennevalo ja kertoa opiskelijoille selkeästi, mitä se tarkoittaa. Liikennevalot tulee näkyä tehtävänannossa ja arviointikriteereissä, jotta opiskelija tietää, miten tekoälyä saa käyttää. Mallia voi hyödyntää myös arvioinnissa: esimerkiksi sinisessä kategoriassa arvioidaan opiskelijan kykyä käyttää tekoälyä kriittisesti.
Liikennevalomalli selkeyttää tekoälyn käyttöä ja vähentää vilpin riskiä, vaikkakaan ei tietysti poista sitä. Se tukee opiskelijoiden tekoälylukutaidon kehittymistä ja mahdollistaa pedagogisesti kestävän tekoälyn hyödyntämisen.
Liikennevalot vilkkumaan Moodlen tehtävissä
Opettaja voi ladata valmiin liikennevalomallin käyttöönsä täältä. Liikennevalosymbolit on mahdollista ottaa käyttöön myös Moodlessa ja lisätä niitä nykyisiin tehtäviin. Liikennevalot löytyvät tekstieditori-ikkunasta C4L-Oppimiskomponentti -kuvakkeen takaa.

Legopalikalta näyttävästä kuvakkeesta aukeaa ponnahdusikkuna, josta valitaan Custom-välilehti. Sen sisällä on neljä eri väristä palleroa suomeksi ja englanniksi valmiina kuvaamaan tehtävän luonnetta.

Yksittäisten kuvakkeiden lisääminen onnistuu myös esimerkiksi luokkatilanteessa tehtäviin tai omaan Powerpoint-diasarjaan ohjeistamaan työskentelyn tapaa. Opiskelijat hyötyvät koko mallin esittelystä ja sen tarjoamista esimerkeistä sekä selkeästä ja johdonmukaisesta ohjeistuksesta.