Syksy on lähtenyt käyntiin ja uudet opiskelijat aloittivat lukuvuotensa Tredussa! Opettajat ja henkilöstö tekevät parhaansa opastaakseen uusia opiskelijoita kampuksilla, jotta opintotoimistot, ruokalat ja tutkintoalat ja kirjastot tulevat tutuiksi. Tredun Pallotien kampuksella eli Ylöjärven Valossa Starttipäiviä tehtiin Seppo-pelin avulla. Opinto-ohjaajat Terhi Soldan ja Sanna Marjalaakso-Salonen rakensivat Starttipäivät Pallotie 2024 –pelin.
Kertokaa ensin, miksi halusitte tehdä Seppo-pelin Starttipäiville? Minkälaisia tavoitteita teillä oli?
Ylöjärvellä on ollut aiempina vuosina Starttipäiviin liittyvät “pajat”. Näissä on ollut toiminnallista tekemistä, ryhmäyttämistä ja tietoa opintojen aloitukseen liittyen. Opiskeluhuolto kertoo palveluistaan, Tutorit järjestävät tutustumisleikkejä aloittaville ryhmille ja yto-opettajat kertovat tarkemmin yhteisten tutkinnon osien sisällöistä ja valinnaisuudesta.
Opojen ja erityisopettajan pajassa opiskelijat ovat tutustuneet oman alansa perustutkinnon rakenteeseen toiminnallisen tehtävän avulla. Tänä vuonna pajat järjestettiin jo kolmen ensimmäisen koulupäivän aikana, mietimme tutkinnon rakenteeseen liittyvän tehtävän olevan aloituspäivissä turhan aikaisin. Pohdimme uudenlaista tapaa toteuttaa pajaa ja päädyimme Seppo-peliin. Kesän aikana mietimme erilaisia tehtäviä aloituspäiviin. Otimme tehtävien tavoitteeksi tutustuttaa tulevat opiskelijat Pallotien kampukseen sekä siellä työskenteleviin ammattiryhmiin. Pelin jälkeen tavoitteena oli lisätä aloittavien opiskelijoiden käsitystä missä he ovat aloittaneet opinnot, mitä eri aloja kampuksella voi opiskella ja keitä ammattilaisia täällä työskentelee heidän kanssaan.
Yritimme nostaa peliin mukaan yhteisöllisyyttä (2408 Tervetuloa –toivotus info- tv:ssa), tehdä moniammatillisuuden näkyväksi tuen asioissa (Sanna on mukana Pidetään yhtä -hankkeessa).
Oliko teillä aikaisempaa kokemusta Seppo-pelialustasta?
Olemme pelanneet Seppo-peliä aiemmin pelaajana. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun teimme alusta asti itse.
Miten kuvailisitte pelin rakentamista? Miten pelin suunnittelu ja toteutus sujui? Oliko se helppoa vai vaikeaa? Saitteko oivalluksia? Tarvitsitteko tukea pelin rakentamiseen?
Tehtävien ideointi oli mielestämme helppoa, mutta tekniseen toteutukseen pyysimme verkkopedagogi Riikka Saariselta apua tehtävätyyppien ja vastausvaihtoehtojen määrittelyyn.
Pelin toteutus sujui hyvin, ja koimme että pelin tehtävät olivat opiskelijoille mieluisia. Meille tuli yllätyksenä kuinka vieras käsite opiskelijoille oli kestävä kehitys. Toisaalta luovassa tehtävässä osa oli osannut huomioida hienosti esimerkiksi käyttäytymistä, toisten huomioon ottamista ja kierrätysasioita. Meillä oli yksi tehtävä, jossa tuli miettiä omaa arjen toimintaa oppilaitoksessa kestävän kehityksen näkökulmasta. Luovat tehtävät tuottivat osalle haasteita, mutta kivasti oli palautettu kuvia oman ryhmän jäsenistä, ja vastaukset ovat asiallisia ja hyvin mietittyjä.
Oliko pelin käyttö helppoa ja sujuvaa teille itsellenne? Kohtasitteko haasteita pelin aikana?
Kyllä oli, haasteilta vältyttiin tällä kertaa.
Miten opiskelijat ottivat pelin vastaan? Koetteko että saavutitte tavoitteenne?
Opiskelijat olivat innostuneita pelistä, ja voittajille toimitetaan luvattu Treduaiheinen palkinto.
Starttipäivien peli on myös saatavilla muille tredulaisille Seppon Tredun yksityisessä pelikirjastossa. Pelin löydätte nimellä Starttipäivät Pallotie 2024. Pelin voi ladata itselleen, käyttää ja muokata itselleen sopivaksi.