Tredussa ja Tampereen kaupungin lukioissa tekoälyä saa käyttää. Koulutusorganisaatiot rohkaisevat koko henkilöstöä tekoälyn käyttöön ja pohtimaan sen hyödyntämistä eri tilanteissa. Opettajat ovat tärkeässä roolissa työelämätaitojen opettamisessa ja valmistamassa opiskelijoita tulevaisuuden yhteiskuntaan, jossa tekoälyä käytetään laajasti. Tekoälyn ymmärrys ja soveltaminen on työelämään ja jatko-opintoihin siirryttäessä kilpailuetu.
Tekoälyn käyttö opetuksessa
Tekoäly on ennen kaikkea tukiäly. Se vastaa kyllä tehtäviinkin yleisellä tasolla mutta ennen kaikkea sen suurin hyöty löytyy suunnittelun apuna toimimisesta, tehokkaasta tiedon analysoinnista ja eri näkökulmien huomioimisesta.
Tekoäly tukee opettajaa työssään monin tavoin. Toimivia todettuja tapoja hyödyntää tekoälyä ovat mm.
- opetuksen ja oppimateriaalin suunnittelu
- eriyttäminen
- tekstien ja puheen kääntäminen tekijänoikeudet huomioiden
- määritelmien ja käsitteiden analysointi ja pilkkominen osa-alueisiin
- kuvien luominen
Opettajan tulee tuntea tekoälyn käytön periaatteet, haitat ja hyödyt ja ohjata näitä opiskelijoilleen. Lisäksi oikean ja hyödyllisen käytön lisäksi on opetettava mahdollisen kielletyn käytön rajat. Tärkeää on rohkaista opiskelijoita käyttämään ja tutustumaan tekoälyyn jo koulutuksen aikana ohjatusti ja turvallisesti.
Tekoäly opiskelussa
Opiskelija voi hyödyntää tekoälyä osana opiskeluaan opettajan sallimissa rajoissa. Parhaimmillaan opiskelija pääsee esimerkiksi pallottelemaan ideoitaan, saamaan apua esseen rakenteen miettimiseen tai luovan tehtävän aloittamiseen. Tekoäly voi auttaa myös tutkimuskysymysten muodostamisessa tai tehtävänannon ymmärtämisessä. Opiskelija ei voi kuitenkaan esittää tekoälyn tuottamaa vastausta tai tuotosta omanaan. Jos tekoälyn käyttö on sallittu tehtävän teossa, opiskelijan täytyy kertoa miten ja missä kohtaa vastausta hän on käyttänyt tekoälyä. Tekoälyn käyttöön viitataan opettajan ohjeistamien viittauskäytäntöjen mukaan.
Yleinen ohje tekoälyn käytön viittaamiseen voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
Microsoft Copilot. Käytetty esseen suunnittelutyöhön. Kehotteet ”Mistä eri näkökulmista voisin tarkastella hyvinvointivaltion ongelmia?” ja ”Millainen on hyvä yhteiskuntaopin esseen rakenne?”. GPT4. Viitattu 17.6.2024. Saatavissa https://copilot.microsoft.com/.
Jos opiskelija toimii vilpillisesti ja hyödyntää tekoälyä tehtävässä, jossa se ei ole sallittua tai opiskelija ei kerro tekoälyn käytöstä ohjeiden mukaisesti, noudatetaan oppilaitoksen kurinpitokäytäntöjä.




Tekoälyn käytön liikennevalot
Lataa tästä Tekoälyn käytön liikennevalo-kuvakkeet Moodleen ja PowerPoint-esityksiin. Voit käyttää niitä kursseilla osoittamaan, onko tekoälyn hyödyntäminen tehtävissä sallittua vai ei. Liikennevalomallissa on hyödynnetty pohjana Arenen suosituksia tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille (avautuu uuteen välilehteen).
Huomioi tämä tekoälyn käytössä
Kuluttajille suunnatut versiot, esim. ChatGPT ja Microsoft Copilot Chat, tallentavat syöttämäsi tiedot, eikä tietojen käytöstä ole varmuutta. Tallennetut tiedot voivat sijaita EU-ETA-alueen ulkopuolella eikä niissä välttämättä noudateta EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR).
Tekoälylle esitetyissä kysymyksissä ja pyynnöissä ei saa koskaan käyttää:
- Omia henkilötietoja (nimi, yhteystiedot, syntymäaika…)
- Toisten henkilökohtaisia tietoja
- Muita tietosuojan alaisia tietoja, kuten terveystietoja, opintorekisterin tietoja jne.
- Materiaalia, johon käyttäjällä ei ole tekijänoikeutta, esim. kustantajien oppimateriaaleja
Tarkista aina että olet kirjautunut työnantajan tarjoamaan tekoälypalveluun työnantajan tunnuksilla. Näitä tunnuksia ei saa käyttää tilin luomiseen muihin tekoälysovelluksiin ja -palveluihin.
Tredua ja Tampereen kaupungin lukiokoulutusta koskevat myös Tampereen kaupungin tietoturva- ja tietosuojaohjeistus.
Uusia tekoälyratkaisuja suunniteltaessa ja hankittaessa on oltava hyvissä ajoin yhteydessä Tredun ICT-päällikköön ja tietosuojasta vastaavaan suunnittelupäällikköön tietoturvan, tietosuojan sekä käyttö- ja lisenssiehtojen vuoksi.
Työnantajan tarjoamia sovelluksia, joissa voit hyödyntää tekoälyä
Kirjaudu näihin edu.tampere.fi-tunnuksilla.
Lue myös:
TOKI-verkkokirjaston Lähdekritiikki ja tekijänoikeus-sivu (avautuu uuteen välilehteen)
Tietosuojavaltuutetun toimisto: Mikä on henkilötieto? (avautuu uuteen välilehteen)
Tampereen kaupungin tekoälysivu Taskussa (kirjautuminen tampere.fi-tunnuksilla, avautuu uuteen välilehteen)
Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja OPH:n suositukset
Muuta tutkittavaa:
Tekoäly oppimisen tukena – julkinen Facebook-sivu
Tekoäly opetuksessa -linkkivinkkejä – Matleena Laakson Padlet-seinä
Esa Riutta – WebOpettaja – paljon videoita tekoälysovelluksista
Faktabaarin Tekoälyopas opettajille – 1/2025 julkaistu opas koulutuksen järjestäjille, opettajille ja oppijoille
Osaava Tredun tekoäly-artikkelit
Animaatiovideoita ja tekoälyä – opiskelijat oivalsivat tekstitysten merkityksen
Blogikirjoitus on osa TAMK:n järjestämään Opetushallituksen koulutukseen Oppimisprosessin muotoilu ja tekoäly. Yhtenä koulutuksen tehtävänä opettajat kertovat kokemuksiaan tekoälyn mahdollisuuksista opetuksessa ja jakavat omia kokemuksiaan siitä, miten tekoäly voi tukea oppimista ja opettajan työtä käytännön tasolla. (lue lisää...)
Tekoäly apuna opetustyössä – kokeilua, oivalluksia ja uusia mahdollisuuksia
Blogikirjoitus on osa TAMK:n järjestämään Opetushallituksen koulutukseen Oppimisprosessin muotoilu ja tekoäly. Yhtenä koulutuksen tehtävänä opettajat kertovat kokemuksiaan tekoälyn mahdollisuuksista opetuksessa ja jakavat omia kokemuksiaan siitä, miten tekoäly voi tukea oppimista ja opettajan työtä käytännön tasolla. (lue lisää...)
Kun tekoäly tuli tuntisuunnitteluun – kokeiluni Copilotin Teach-työkalulla
"Voisiko tekoäly auttaa minua suunnittelemaan oppitunteja?" Tämä kysymys sai minut kokeilemaan Microsoft Copilotin Teach-työkalua - ja hyppäsin rohkeasti tekoälyn kelkkaan. Matka oli opettavainen, välillä vähän nykivä, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen! Miten lähdin liikkeelle? Kyseessä oli (lue lisää...)
Tekoäly opiskelijoiden yritysideoinnin tukena – opettajan rooli ratkaisee
Tekoäly on tullut osaksi opiskelun arkea, mutta sen hyödyntäminen vaatii ohjausta ja harkintaa. Tredussa opiskelijat ovat päässeet kokeilemaan Copilotin käyttöä esimerkiksi Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta –kurssilla osana YTO-opintoja. Kokemus osoittaa, että opettajan merkitys tekoälyn käytön ohjaajana on keskeinen. Kurssilla opiskelijat kehittivät omia liikeideoitaan (lue lisää...)
Ei vanhoilla vihreillä! Tekoälyn liikennevalot ohjaavat opiskelua
Tekoäly on tullut osaksi oppimista ja opetusta, mutta sen käyttöön liittyy paljon kysymyksiä. Arenen kehittämä tekoälyn liikennevalomalli tarjoaa selkeän tavan ohjata tekoälyn käyttöä oppimistehtävissä myös Tredussa ja Tampereen kaupungin lukioissa. Kuvitellaan silmiemme eteen yrittäjyyden perusteisiin (lue lisää...)
Copilot opiskelijoiden käytössä
Tredun ja Tampereen kaupungin lukioiden opiskelijoilla on nyt ensimmäistä kertaa käytössään Microsoftin 365 Copilotin lisenssi opiskelua varten. Tämä avaa hienoja mahdollisuuksia oppimisen tukemiseen – ja vahvistaa samalla opettajien roolia tekoälyn käytön kouluttajina ja ohjaajina. Jotta (lue lisää...)






