VR-lasien hyödyntäminen opetuksessa avaa uusia, käytännönläheisiä polkuja oppimiseen, mutta tuo mukanaan myös käytännön järjestelyiden haasteita. Tredun liiketoiminnan opettaja Essi Luoma käytti opetuksessaan VR-oppimispelejä Varaston sankarit ja Virtuario™. Artikkeliin on haastateltu opettajaa hänen kokemuksistaan VR-lasien hyödyntämisestä opetuksessa.

Kipinä käytännön tarpeesta

Ajatus VR-teknologian hyödyntämisestä lähti liikkeelle opettajan osallistuessa Varaston sankarit -peliprojektiin. Kokemus sytytti kipinän tuoda samaa teknologiaa omaan opetukseen. Opettaja kertoo, että tavoitteena oli tuoda käytännönläheisyyttä luokkatyöskentelyyn sen sijaan, että istuttaisiin vain paikoillaan.

Käytännön järjestelyt vaativat tilaa ja suunnittelua

Vaikka teknologia tarjoaa hienoja mahdollisuuksia, sen jalkauttaminen arkeen ei ole täysin mutkatonta. Työturvallisuusaiheista Virtuario-ohjelmaa käytettäessä, suurin käytännön haaste liittyy opettajan mukaan tiloihin. Virtuario vaatii pelitilanteessa noin 4 x 4 metrin kokoisen tyhjän alueen ja käyttöä varten on aina metsästettävä erillinen tila, mikä ei oppilaitoksissa ole välttämättä suoraviivainen juttu.

Myös isojen ryhmien hallinta vaatii tarkkaa suunnittelua. Liiketoiminnassa ryhmäkoot ovat usein noin 30 opiskelijaa, ja laseja voi käyttää vain yksi henkilö kerrallaan. Opettaja mainitsee vielä, että pelitilanteessa tarvitaan usein avuksi ammatillista ohjaajaa ja sen lisäksi on suunniteltava, mitä muut opiskelijat tekevät sillä aikaa.

Tekniikka helpottunut, mutta opiskelijoiden reaktiot vaihtelevat

Teknisten ongelmien osalta kehitys on mennyt selvästi eteenpäin. Opettaja vertaa nykyisiä Meta-laseja Tredussa aiemmin käytössä olleisiin Picon laseihin ja kiittelee nykyisten laitteiden helppokäyttöisyyttä.

”Nyt ne yhdistyvät automaattisesti, eli ne on tosi helppo ottaa käyttöön: laittaa virrat päälle ja rupeaa pelaamaan”, hän kertoo. Tämä helppous on opettajan mielestä ehto sille, että teknologiaa saadaan aidosti jalkautettua opetukseen ilman sen suurempaa virittelyä.

Opiskelijoiden vastaanotto on ollut vaihteleva. Osa tykkää kovasti, osa sanoo, että tulee huono olo ja osa ei vaan tykkää. Opettaja muistuttaa, että VR-lasit tosiaan voivat aiheuttaa huonovointisuutta. ”Se jakaa porukan tosi paljon. Itse asiassa minullekin tulee helposti huono olo”, opettaja myöntää ja kertoo, että laseja on välillä pakko ottaa pois päästä kesken pelin.

”VR-lasien aiheuttama pahoinvointi tai huimaus johtuu siitä, että näköaisti kertoo aivoille liikkeestä, vaikka keho pysyy paikallaan – syntyy ristiriita aistien välillä. Ilmiötä kutsutaan cybersicknessiksi, ja sen riskiä voi vähentää muun muassa lyhyillä harjoitussessioilla, rauhallisilla virtuaaliympäristöillä sekä laadukkailla VR-laitteilla, joissa on tarkka grafiikka, hyvä kuvataajuus ja pieni viive.” (Netpsychology.org)

”Tämä onkin asia, joka opetuksessa on huomioitava: VR ei sovi kaikille”, opettaja terävöittää. ”Screencasting on tässä hyvä apu, sillä ne, jotka eivät pysty käyttämään laseja, voivat seurata vierestä, kun pelinäkymä on jaettu läppärille tai muulle näytölle. Se on muutenkin aika kätevä. Moni, joka ei ehkä uskalla pelata tai ajattelee ettei halua, saattaakin innostua kokeilemaan nähtyään ensin, kun joku muu pelaa”.

Pedagoginen hyöty ja sisällöt

Opettaja näkee VR:n hyödyt erityisesti tietyissä tutkinnon osissa. Hän kehuu Virtuario-sisältöjä, jotka on suunniteltu pedagogisesti toimiviksi. ”Mä tykkään yli kaiken Virtuaarion sisällöistä. Siellä on tosi hyvin laitettu esimerkiksi tietoturva, henkilökorttihommat ja kulkeminen”, opettaja listaa.

Myös uhkaavat asiakastilanteet on toteutettu opettavaisesti. VR-lasien käyttö sopii opettajan mukaan hyvin esimerkiksi liiketoiminnan pakolliseen tutkinnon osaan, jossa käsitellään työturvallisuutta, kyberturvallisuutta ja tietoturva-asioita.

Tulevaisuuden suunnitelmissa pedagoginen käsikirjoitus

Vaikka VR-teknologiaa käytetään vielä melko vähän, opettaja uskoo sen yleistyvän, kunhan opettajat saavat mahdollisuuksia kokeilla lasien käyttöä matalalla kynnyksellä. Tredussa onkin vireillä hanke teknologian jalkauttamiseksi. Opettaja kertoo, että tavoitteena on tehdä yhdessä kollegan, Lea Lintusen, kanssa pedagoginen suunnitelma VR:n hyödyntämisestä luokkaopetuksessa. ”Tarkoitus on saada jalkautettua lasit kaikille liiketoiminnan kampuksille testiin, että kaikki tekisivät siinä tietyssä tutkinnon osassa tämän harjoitteen”, opettaja visioi.

Opettaja pohtii myös laitteiden kehitystä: integroituvatko VR-lasit tulevaisuudessa kenties osaksi lisättyä todellisuutta (AR) ja muuttuvatko ne kevyemmiksi silmälaseiksi, jotka olisivat yhä useamman käytössä. Nyt ja tulevaisuudessa avainasemassa ovat silti pedagogisesti hyvin rakennetut virtuaaliset sisällöt.

Artikkelin kirjoittamiseen on käytetty tekoälyä.

Teksti: Margit Peltomaa, informaatikko

 


Lainaa VR-lasit Tredun Tietokeskuspalveluista.
Ota yhteys kirjastoosi. Yhteystiedot löytyvät TOKI-verkkokirjastosta.

Meta Quest 3S – Laseissa oppimispelit Tredu Care ja Varaston sankarit

Työterveyslaitoksen Virtuario™ – virtuaalitodellisuuden oppimis- ja koulutusympäristö työn taitojen ja työturvallisuuden opetteluun (VR-lasit +ohjelmat)